söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Flux ska gå om Listerine

Publicerad: 5 juli 2011, 09:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:05

Munvårdsvarumärket Flux tar upp kampen med marknadsledaren Listerine. En ny app och ny reklamkampanj ska ta Flux till toppen.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


För några år sedan vann konkurrenten Listerine priset Årets Dagligvara och munskölj som kategori har formligen exploderat sedan dess, och säljer för cirka 300 miljoner kronor per år, enligt Actavis – bolaget bakom Flux.

Idag är Flux marknadsledare på apotek, men Listerine är fortfarande marknadsledande totalt sett.

Enligt Actavis har begreppet ”att fluxa” blivit vanligt i folkmun. Det tar men nu fasta på och lanserar en applikation som ska göra det roligare att skölja munnen med fluor. Appen innehåller en mix av tips, spel, utbildning och underhållning.

– Ibland känns tandborstning och fluorskölj mest som ett nödvändigt ont. Med vår nya app kan både vuxna och barn ha roligt medan de fluxar, säger Sanna Hedman, produktchef för egenvård på Actavis, i ett pressmeddelande.

En reklamkampanj drog nyligen igång med radio som huvudmedium. Flux-låtarna – i versioner som Rock, Hip-hop, Schlager – är gjorda för att matcha profilen på radiostationerna där de spelas, Bandit, Rix FM och Mix Megapol.

Bakom kampanjen står reklambyrån Think Happy Thoughts.

Facebook-sidan ”Har du fluxat i dag?” kan användarna dessutom diskutera med andra och ställa frågor om tandvård och munhälsa till tandläkare och tandhygienister, samt ladda ner låtarna som spelas i radio.

Dessutom blir det print, online och en pr-satsning mot bloggare och traditionella medier.

Reklambyrå: Think Happy ThoughtsPR-byrå: Gold PRDesignbyrå: AmoreMediebyrå: Carat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev