Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Flest ögon på Ica-Stig

Publicerad: 7 Maj 2010, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

ICA:s webbkampanj är Månadens Annons i ny mätningsteknik.


MRC International är företaget bakom metoden eye-tracking. Den spårar ögonrörelser och hur kunder tittar på annonser. Effektmätningarna visar hur många som faktiskt ser annonsen, inte bara antal klick. Övriga värden i rapporten består av observationsvärde, avsändar-id och hur många som minns budskapet.

Resultaten i undersökningen är grunden till priset Månadens Annons, som utses varje månad framöver. Ett hundratal annonser på de större sajterna har analyserats under april månad och Ica:s webbkampanj, ”Stretcha stig” har utsetts till månadens annons på nätet.

Nästa månad kommer Månadens Annons också utses inom print, dvs bland allannonsering i både dags- och kvällspress. Inom kort kommer priset även inkludera tv-reklam.

– Vi jobbar mycket med de större medierna som Bonnier och Schibstedt, reklambyråer och de större mediabyråerna som placerar och analyserar reklamen, säger Mathias Plank, grundare och vd för MRC International, till Dagensmedia.se.

Eye-tracking är egentligen inget nytt, då det funnits sedan 50-talet. Tidigare har det varit alltför dyrt att utföra undersökningarna.

– Vi gör teknologin tillgänglig för en bredare massa. Dagens prisnivåer mellan 3000– 10 000 kronor gör det möjligt även för mindre företag att använda sig av vår eye-tracking metod för att analysera sina annonser, säger Mathias Plank.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.