Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"Finns en tanke bakom tajmingen"

Publicerad: 23 Maj 2017, 15:15
Uppdaterad: 24 Maj 2017, 07:32

McDonald's vill uppmuntra andra att anställa unga med skilda bakgrunder. Montage/Kampanjbilder

Nu förklarar McDonald's idén bakom kampanjen som enligt Försvarsmakten "tar rygg" på deras kommunikation. "Det blinkar vi till på ett positivt sätt", säger marknadschefen Raymond Mankowitz.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsFörsvarsmakten

McDonald's lanserade i går sin nya reklamkampanj "Gör Donken". Med ord som "rekryter" och "uniformer" slår den på många sätt an tonen som Försvarsmakten förmedlat i sina kampanjer om den återinförda värnplikten.

Försvaret gick till och med ut med ett pressmeddelande där de kommenterade kampanjen.

– Det finns en tanke bakom tajmingen. Det är en tid nu där ungdomar får möjlighet att göra lumpen igen och det "blinkar" vi till på ett positivt sätt. Vissa kommer att göra lumpen och vissa kommer att utvecklas inom vårt företag, säger McDonald's Sveriges marknadschef Raymond Mankowitz och fortsätter:

– Men blinkningen är till hela arbetsmarknaden. Till alla som har möjlighet att anställa och rekrytera ungdomar och de som står utanför.

Hamburgerjätten har under 40 år anställt över 150 000 medarbetare i Sverige, berättar Raymond Mankowitz. Många unga har fått första raden i sitt cv, kommit in på arbetsmarknaden och lärt sig värdefulla egenskaper.

– De sista åren har jag pratat om att vi i dag nog är vad lumpen var tidigare, just utifrån att man får egenskaper som ordning och reda, jobba i team och självdisciplin – saker som värderas högt på arbetsmarknaden.

Raymond Mankowitz säger att han ser positivt på Försvarsmaktens uttalande om att McDonald's "tar rygg" på deras kommunikation. En del i kampanjen är också en ny rapport som genomförts av Prime och United minds, som bland annat visar fler liknelser med värnpliktstjänstgöring.

Han tycker att det är bra om fler företag och organisationer bidrar genom att anställa fler ungdomar och personer med invandrarbakgrund. Han pekar på mångfalden bland McDonald's medarbetare och att man för att rekrytera det "bästa laget" bör rekrytera från hela befolkningen. Det är till nytta både för samhället och affären, enligt Raymond Mankowitz.

– Vi är i en tid där försvaret återinför lumpen men det är viktigt att även andra bidrar till integrationen. Det är en tid där tudelningen växer på arbetsmarknaden mellan de som har det lättare att komma in på arbetsmarknaden och de som har det svårt. Det är bra om fler tar ett större ansvar.

Mathias Asplund


Ämnen i artikeln:

McDonaldsFörsvarsmakten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev