Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Finnen som lyfter K-rauta

Publicerad: 16 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

En finsk kraftkarl som tar en simtur över bottniska viken – och en ökad budget. Läs om byggjätten K-rautas lyft i Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

McCannK-Rauta

I K-rautas reklamfilm som släpptes i början av året ses den finske kraftkarlen Jarmo Mäkinen simma över Bottniska viken för att hjälpa svenskarna, som ”förtjänar bättre än tunna laminat­golv och sladdriga fogsvansar”.

Filmen är resultatet av sam­arbetet mellan byggvaruhuset och reklambyrån McCann, som inleddes förra året – för att hitta tillbaka till företagets identitet och stärka varumärket.

– Sedan Byggmax och Bauhaus trädde in på marknaden har K-rauta hamnat i mitt­enträsket, vilket kostat dem både marknadsandelar och pengar, säger Anders Skagerfält.

Att man valt att låta den finska skådespelaren Jarmo Mäkinen, känd från bland annat ”Jägarna” och ”Beck”, fronta kampanjen är ett väl genomtänkt beslut.

– I en pressad bransch där alla slåss med prisargument ville vi visa att K-rauta är och har så mycket mer. Med det nya konceptet knyter vi an till K-rautas finska arv, där värden som handfasthet, äkthet och kvalitet blir tydliga. Sen är Jarmo Mäkinen en skön person som utstrålar trygghet. Någon som tar dig i handen, säger Anders Skagerfält.

Karolina Åhs är marknadschef på K-rauta:

– Filmerna har fungerat mycket bra. Vi ser väldigt positiva effekter i vår löpande varumärkestracking. Vi har även gjort kampanjeffektmätningar som visar att filmerna fungerar utomordentligt. De uppmärksammas av konsumenterna och ger de varumärkesassociationer K-rauta vill förmedla.

Under året kommer K-rauta att bygga vidare på konceptet med Jarmo Mäkinen.

Det innebär ytterligare tv-reklam, men även kommunikation i andra mediekanaler.

För helåret 2012 landade K-rautas reklamnota på dryga 73 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar – i år komme­r budgeten att öka.

Karolina Åhs pekar på att konkurrensen ökat, bland annat genom större internationella aktörer och i och med att aktörer inom närliggande branscher börjat sälja mer av de kärnprodukter som tidigare kännetecknat byggvaruhusen.

– Den hårda konkurrensen blir extra tydlig nu när vi är inne i en högsäsong. Det är en strid om att nå ut till kunderna, vilket gör det ännu viktigare att särskilja sig från de andra aktörerna.

Enligt Erik Öhlin, marknadschef för den rikstäckande byggkedjan XL-Bygg, ser konkurrensen olika ut beroende på ort.

XL-Bygg har hittills i år genomfört två större kampanjer i flera kanaler. Man har även genomfört ett event med över 1 000 byggare i samband med XL-Galan i Globen, som kedjan är titelsponsor för.

– Inneprojekten har fungerat som väntat, dock har uteprojekten inte riktigt kommit igång ännu eftersom kylan hållit i sig så länge.

Andreas Larsson, tillförordnad marknadschef hos konkurrenten Hornbach, berättar att byggkedjans vårkampanj ”Nu är det din tur” startade i mars och omfattar tv, print, webb och radio.

– Starten på vårens reklamsatsningar har fallit väl ut. Än så länge är det mest fokus på inomhusprojekt, men vi får många frågor om utomhusprojekt i våra varuhus, säger Andreas Larsson, och fortsätter:

– För vår del ser vi med stor tillförsikt fram emot 2013 och kommer i sommar öppna vårt femte byggvaruhus i Helsingborg.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

McCannK-Rauta

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev