Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Finnair lanserar OS-kampanj med skicrosstjärna

Publicerad: 27 november 2017, 14:13
Uppdaterad: 27 november 2017, 14:22

En serie personliga filmer ska fånga tankarna och dedikationen hos skicrosstjärnan Sandra Näslund. ”Vi vill komma in i huvudet på Sandra, inte bara berätta utifrån”, säger Fredrik Achatius, creative director på Mirum Stockholm.


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Finnair kommer att sponsra och vara det officiella flygbolaget för den Svenska olympiska kommittén inför vinter-OS i Sydkoreanska Pyeongchang 2018. I samarbete med Mirum Stockholm och regissören Andrej Landin, lanserar bolaget nu en kampanj där tittaren får följa skicrosstjärnan Sandra Näslunds olympiska resa.

– När vi fick uppdraget att göra kampanjen ville vi hitta kopplingen mellan den personliga resan hos de som tävlar i OS, dramatisera det utifrån en annan vinkel och försöka förstå vad det verkligen innebär att stå inför ett avgörande ögonblick i PyeongChang, säger Fredrik Achatius, creative director på Mirum Stockholm, till Dagens Media.

Fredrik Achatius har jobbat med Finnair i Sverige under två års tid och säger att Sverige är flygbolagets andra största marknad. Nu satsar de hårt på att närma sig den svenska publiken och även slå mot konkurrenterna SAS och Norwegian med hjälp av kommunikation.

– Det är bakgrunden till att de sponsrar Svenska olympiska kommittén – dels för att de vill göra en satsning på Sverige, men också för att de har bra samarbete med Sydkorea eftersom det går snabbt att flyga dit från Helsingfors.

Varför har ni valt att skildra Sandra Näslunds resa?

– Hon är en väldigt spännande person. Hon är bara 21 år gammal och Sveriges första världsmästare i skicross, och hon har varit väldigt dedikerad till sin sport ända sedan hon var liten. Man får en helt ny bild av idrottsmannaskapet när man kommer nära en så dedikerad person, som har så mycket att berätta trots sin unga ålder.

Fredik Achatius beskriver kampanjfilmerna som poetiska; där en persons egna ord och berättelse får vara central, utan någon objektiv berättare. Förhoppningen är att skildra en känsla av hur det känns att vara en skicrosstjärna under OS.

– Hur går tankarna? Vad det är som skapar denna dedikation? Vi vill komma in i huvudet på Sandra, inte bara berätta utifrån, utan fånga hennes egna känslor kring det här.

Vad tror du att tittarna kommer uppskatta med kampanjen?

 – För många som tittat på OS, och andra sporter, handlar mycket om väldigt rationella saker: hur man tar sig nedför backen, tar sig an kurvor och pressar tider. Men vi vill komma åt all kraft som ligger bakom prestationen. Jag tror att man kommer uppskatta hennes resa och se det som spännande att få höra och ta del av den.

Hur kom ni på idén?

 – Vi har tidigare jobbat med vårt systerkontor i Helsingfors. Tillsammans har vi utvecklat ett koncept som heter ”The beauty in between” – vilket ska visa stunderna där man har tid att fundera över sin riktning i livet. En av dessa stunder är när man sitter på ett plan. När man är mellan två destinationer och olika mål. Det är grunden för det stora globala varumärkeskonceptet. Att kunna haka i tanken att hitta sin riktning i livet. Att hitta sin egen väg.

Bakom kampanjen

Uppdragsgivare: Finnair

Byrå: Mirum Stockholm

Produktionsbolag: Always Frank

Regissör: Andrej Landin

Mediebyrå: Dagmar/Starcom

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.