Kampanjer
Filmerna som kan vinna Roy
Publicerad: 17 oktober 2014, 06:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25
Epic Split-regissören Andreas Nilsson en av de nominerade.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Årets Roygala hålls den 12 november på Chinateatern i Stockholm och arrangeras av Film- och tv-producenterna.
I dag presenterade juryn, med F&B:s förra kreativa chef Filip Nilsson i spetsen, de nominerade bidragen i sju av nio kategorier.
Flest nomineringar har Volvo Lastvagnars Live Test Series fått.
Under galan delas även priset Royalty ut, till en person eller organisation som under det gångna har bidragit till en jämnare könsfördelning i branschen, som ofta anklagas för att vara för mansdominerad.
I år finns det inga kvinnor bland de nominerade till Roygalans individuella priser, bästa regissör och fotograf, finns det i år inga kvinnor.
Royaltyvinnaren utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmsstyrelse.
Bästa reklamfilm samt kategorin ”Folkets Pris”
Acne – ”Being Frank” för Tele2
Folke Film – ”Epic Split” för Volvo Trucks
House – ”Allt man får ” för Svenska spel
Honesty Production - ”Telefonkungarna” för Halebop
B-Reel – ”Like a Swede” för TCO
Folke Film - ”Volvo Hook” för Volvo Trucks
Camp David Film - ”Sov som ett barn” för IKEA,
BACON STH - ”För att…” för IQ
Esteban - ”Ulfs Bff” för ICA
Social Club - ”Beds for life” för IKEA
Bästa reklamfilmsregissör
Andreas Nilsson - ”Tornado” för Telenor, ”Bartender” för Schweppes, ”Epic Split” för Volvo Trucks
Nådde Hanson – ”Bevingade ord” för Friends
Tomas Jonsgården – ”Brothers” för Dell, ”The Hotel” för Saga och ”För att…” för IQ
Bästa Reklamfilmsfotograf
Niklas Johansson – ”Sverige kan bättre” för LO
Aril Wretblad – ”Bli ditt andra jag” för Synsam
Linus Sandgren – ”Made by Sweden feat. Robyn” för VOLVO
Bästa Animation
Milford Film & Animation - ”Car” för Hoyhoy
Stylewar - ”Ett lågt pris blir till” för Netonnet
Milford Film & Animation – Ronaldo ”Free kick” för Nike
Bästa Visual Effect
STOPP/FAMILY - ”I am Brazuca” för ADIDAS Football
Swiss International - ”Epic Split” för Volvo Trucks
STOPP/FAMILY ”Fiskarna” för Spendrup/Loka
Bästa interaktiva Reklamfilm
Acne Production/Frenzy – ”ALB – Whispers” för ALB & amp; SONY ARISTA France
STOPP/FAMILY – ”Apolosophy – Blowing in the wind” för Apoteket Hjärtat
B-Reel – ”The Forgotten Roadtripp” för Mercedes