Filmerna som kan vinna Roy

2014-10-17 08:00  

Epic Split-regissören Andreas Nilsson en av de nominerade.

Årets Roygala hålls den 12 november på Chinateatern i Stockholm och arrangeras av Film- och tv-producenterna.

I dag presenterade juryn, med F&B:s förra kreativa chef Filip Nilsson i spetsen, de nominerade bidragen i sju av nio kategorier.

Flest nomineringar har Volvo Lastvagnars Live Test Series fått.

Under galan delas även priset Royalty ut, till en person eller organisation som under det gångna har bidragit till en jämnare könsfördelning i branschen, som ofta anklagas för att vara för mansdominerad.

I år finns det inga kvinnor bland de nominerade till Roygalans individuella priser, bästa regissör och fotograf, finns det i år inga kvinnor.

Royaltyvinnaren utses av Film&TV-Producenternas reklamfilmsstyrelse.

Bästa reklamfilm samt kategorin ”Folkets Pris”

Acne – ”Being Frank” för Tele2

Folke Film – ”Epic Split” för Volvo Trucks

House – ”Allt man får ” för Svenska spel

Honesty Production - ”Telefonkungarna” för Halebop

B-Reel – ”Like a Swede” för TCO

Folke Film - ”Volvo Hook” för Volvo Trucks

Camp David Film - ”Sov som ett barn” för IKEA,

BACON STH - ”För att…” för IQ

Esteban - ”Ulfs Bff” för ICA

Social Club - ”Beds for life” för IKEA

Bästa reklamfilmsregissör

Andreas Nilsson - ”Tornado” för Telenor, ”Bartender” för Schweppes, ”Epic Split” för Volvo Trucks

Nådde Hanson – ”Bevingade ord” för Friends

Tomas Jonsgården – ”Brothers” för Dell, ”The Hotel” för Saga och ”För att…” för IQ

Bästa Reklamfilmsfotograf

Niklas Johansson – ”Sverige kan bättre” för LO

Aril Wretblad – ”Bli ditt andra jag” för Synsam

Linus Sandgren – ”Made by Sweden feat. Robyn” för VOLVO

Bästa Animation

Milford Film & Animation - ”Car” för Hoyhoy

Stylewar - ”Ett lågt pris blir till” för Netonnet

Milford Film & Animation – Ronaldo ”Free kick” för Nike

Bästa Visual Effect

STOPP/FAMILY - ”I am Brazuca” för ADIDAS Football

Swiss International - ”Epic Split” för Volvo Trucks

STOPP/FAMILY ”Fiskarna” för Spendrup/Loka

Bästa interaktiva Reklamfilm

Acne Production/Frenzy – ”ALB – Whispers” för ALB & amp; SONY ARISTA France

STOPP/FAMILY – ”Apolosophy – Blowing in the wind” för Apoteket Hjärtat

B-Reel – ”The Forgotten Roadtripp” för Mercedes

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt