Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Filmen som ska rädda bebisar från drunkning

Publicerad: 6 November 2015, 13:02
Uppdaterad: 16 Maj 2016, 09:15

Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet drar igång Babybojen för tredje året i rad.


Ämnen i artikeln:

Trygg-HansaPrime

Konceptet Babybojen initierades av Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet under våren 2013, som därmed inledde ett långsiktigt arbete med att lära små barn att flyta.

Konceptet utvecklades tillsammans med Prime och på söndag drar turnén igång för tredje året i rad, då man erbjuder kostnadsfria flyttillfällen i sjutton städer runtom i Sverige, samt material som finns översatt på 11 språk.

– Vi märker att det finns ett stort behov och intresse. När vi startade Babybojen 2013 började vi med tio tillfällen, förra året blev det femton och i år blir det alltså ännu fler. Det har skett en naturlig eskalering. Många föräldrar känner sig frustrerade när barnen är för små för att lära sig simma, då finns det här som ett sätt att öka vattentryggheten, säger Anna Svärd, hållbarhetsansvarig på Trygg-Hansa, till Dagens Media.

Anna Svärd menar att hela grunden till att Babybojen skapades är just att drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna för barn mellan 1-6 år.

– Vi upplevde att det fanns en lucka fram tills dess att ett barn har fyllt fem år och kan börja lära sig simma, då det måste gå att göra något för att barnen ska bli säkrare i och kring vattnet. Tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet började vi prata om hur viktigt det är att flytträna, eftersom vi delar samma vision om att inget barn ska behöva drunkna.

I år har man tillsammans med produktionsbolaget Adamsky tagit fram en film som bygger på flytövning föräldrar och barn emellan, med budskapet att vissa saker kan vara värda att öva lite extra på, speciellt det som räddar liv.

– Att öva på att flyta är något som många föräldrar nog inte tänker på att man kan göra. Den här filmen är ett sätt för oss att uppmärksamma Babybojen och att öka kunskapen om att man kan öva vattenvana och flytträna hemma i badkaret med sitt barn, säger Anna Svärd.

Hon menar vidare att Trygg-Hansas medarbetare känner ett stort engagemang för Babybojen, vilket bland annat märks genom att flera inom Trygg-Hansa ställer upp som volontärer vid flyttillfällena.

– Vi är 50 medarbetare som ställer upp som volontärer under Babybojenturnén, en av dem är vår vd Johan Agerman som kommer att volontära i Stockholm. Trygg-Hansa ger alla medarbetare möjligheten av vara volontär två dagar per år, det skapar en enorm stolthet och jättefin gemenskap. Responsen från föräldrar runt om i landet har dessutom varit väldigt bra, på många orter har vi kölista, säger Anna Svärd.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Trygg-HansaPrime

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.