Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Filmen som ska lyfta kinesiska kvinnor

Publicerad: 6 april 2016, 13:11
Uppdaterad: 6 april 2016, 13:13

Forsman & Bodenfors bakom kinesisk kampanj mot påtvingat giftermål.

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

YL

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

För att belysa problematiken kring att kinesiska kvinnor pressas till giftermål innan de fyller 27 år lanserar det internationella hudvårdsmärket SK-II filmen ”Marriage Market” som en del i kampanjen #changedestiny.

Bakom kampanjen står den svenska reklambyrån Forsman & Bodenfors och syftet är att inspirera och uppmuntra kvinnor att ta kontroll och själva bestämma över sitt liv och öde.

Filmen tar upp ett kontroversiellt ämne i Kina, nämligen uttrycket, ”Sheng Nu”, som används om kvinnor över 25 år som fortfarande är ogifta. Översatt till engelska betyder det ”leftover women”.

– Vi hoppas skapa möjlighet för döttrar och föräldrar att prata om den här viktiga frågan. Som det är nu pratar man inte om den här pressen, inte med föräldrar och knappt med vänner. Vi vill öppna upp samtalet med den här sociala medier-kampanjen, säger Sophia Lindholm, art director på Forsman & Bodenfors, till Dagens Media.

”Change Destiny” är hudvårdmärkets befintliga varumärkeslöfte men Forsman & Bodenfors vill med kampanjen fylla löftet med något mer emotionellt.

– SK-II hörde av sig till oss utifrån att de hade sett en del av vårt jobb för Volvo Trucks och ville arbeta med någon som kunde bryta igenom och göra något helt annat i deras kategori. Man tar ställning och visar att man förstår situationen som många i deras målgrupp befinner sig i. Det är oerhört relevant och viktigt i Kina, men även globalt. Pressen finns överallt.

I filmen delar några ogifta kinesiska kvinnor med sig av sina tankar och känslor kring den pressen som finns på dem. De konfronteras också med sina föräldrars åsikter.

Arbetsgrupp

Client: SK-II

Agency: Forsman & Bodenfors

Account Supervisor: Susanna Fagring

Account Manager: Linda Tiderman

Art Director: Sophia Lindholm, Karina Ullensvang

Copywriter: Tove Eriksen Hillblom

Designer: Christian Sundén

Planner: My TroedssonPR Strategist: Amat Levin

Agency Producer, Film/Digital: Alexander Blidner (film), Peter Gaudiano (digital)

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev