Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Filippa K tar inspirationen ut på nätet

Publicerad: 24 Augusti 2009, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Med en stor webbkampanj vill modeföretaget Filippa K visa var inspirationen till höstens kollektion kommer ifrån. Filmer, scrapbooks och bakom-kulisserna-material samlas i en kampanjsajt som överlappar Filippak.com.


Kampanjtemat är ”What inspires you?”. Det är första gången som Filippa K genomför en så pass stor digital kampanj, berättar marknadschefen Eva Boding för Dagensmedia.se.

– Inom modebranschen så tar man generellt sätt imagebilder och det material som kommer ur print och applicerar det på sin sajt. Men webben möjliggör så mycket mer, och vi vill därför inte begränsa oss till att bara införliva kampanjen direkt på modersajten, säger Eva Boding.

För att locka besökare till kampanjsajten lägger Filippa K bland annat stort fokus vid Facebook där nytt material, exempelvis filmer, ska läggas upp varje dag under 31 dagar. Dessutom ska kampanjen spridas via bloggare, Youtube och direkt till medlemmarna via adr.

– Målgruppen är väldigt bred, från en väldigt nyttoinriktad kund på jakt efter en ny kavaj till en kund som inte bara vill se de nya produkterna, utan som vill veta alla tankar bakom och som vill tränga djupare in i konceptet. Målgruppen glider mellan de här olika rollerna och då har vi försökt möta det genom att skapa många olika ingångar till kollektionen, på olika kontaktytor, säger Tobias Brandt, cd på Digitas som ligger bakom den digitala delen av kampanjen.

Kampanjen ska rulla i fyra veckor. Förutom webb blir det även print och butik.

– Vi hoppas så klart på en högre besöksfrekvens på sajten, att vi får spridning internationellt och gärna att vi får till en dialog med målgruppen. På så vi kan vi lära oss av användarna och deras upplevelser av kampanjen,  säger Eva Boding.

Traditionellt sätt är modebranschen väldigt printtung, men Filippa K lägger nu 20 procent av mediebudgeten i digitala kanaler, vilket är mer än i tidigare kampanjer.

– Nu försöker vi anpassa en kampanj till en helt annan värld. Många stora internationella modevarumärken köper banners och så vidare, men de använder fortfarande samma material som i print istället för att titta på hur webben fungerar och vad dess användare idag faktiskt förväntar sig.

Förutom Digitas har även Daytona, Le Bureau och Starcom jobbat med kampanjen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.