Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Fick inte korv för en tia – reklamen fälls

Publicerad: 19 September 2014, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Statoils reklam fälls – för att en kund inte fick varmkorv för en tia.


Ämnen i artikeln:

Statoil

"Alltid en varmkorv för en tia", är budskapet i Statoils reklam, framtagen av McCann.

Det stämmer ju inte, tyckte en kund som vid flera tillfällen har besökt Statoil för att köpa korv.

Enligt anmälaren är reklamen vilseledande eftersom hen flera gånger fått höra att korven är slut och i stället har blivit erbjuden en grillad korv för 18 kronor.

Kunden anser att Statoil borde sälja den grillade korven för tio kronor när den kokta korven är slut. Detta eftersom det inte framkommer i reklamen om den varma korven är kokt eller grillad.

Reklamombudsmannen går – trots protester, och en omfattande utredning av korvbeståndet, från Statoil – på anmälarens linje.

"Reklamombudsmannen finner att reklamen sannolikt ger en genomsnittskonsument intryck av att det i princip alltid finns varmkorv att köpa för tio kronor hos Statoil. Reklamombudsmannen finner inte att annonsören har styrkt att så är fallet.  Påståendet är därför vilseledande", skriver RO i sin bedömning.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Statoil

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev