Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

FI: ”Vi kommer att komma in i riksdagen”

Publicerad: 17 Februari 2014, 09:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:47

Amanda Mogensen från Feministiskt Initiativ om partiets nya byrå, hur partiet ska vinna valet och om arvet efter pengabränningen i Almedalen.


Ämnen i artikeln:

Feministiskt Initiativ

Som Dagens Media berättade tidigare i dag har Feministiskt Initiativ anlitat nya designbyrån Bon Voyage för att ta fram partiets valkampanj.

Amanda Mogensen, kommunikationsansvarig för Feministiskt Initiativ, är nöjd med hur allt fungerar hittills.

– Det känns väldigt roligt att jobba med en nystartad byrå. De är väldigt engagerade och gör riktigt snygga grejer, säger hon till Dagens Media.

Vilken är kampanjens huvudmålgrupp?

– Alla som vill vara med och bidra till att FI tar plats i riksdagen och EU-parlamentet. Kampanjen bygger på ett ”gör det själv”-tänk, så allt handlar egentligen om att folk själva vill vara en del av den feministiska rörelsen.

Hur är det att jobba med små medel när andra har större?

– Det är både och. Visst hade det varit fantastiskt att ha personal, kontor och pengar till att trycka samt distribuera valsedlar. Men samtidigt är det roligt att det blir politik på riktigt när folk hjälper till själva och kommunicerar vårt budskap, säger Amanda Mogensen och fortsätter:

– Vi har fullt med folk som vill vara med och bidra. Fotografer, formgivare, musiker, skådespelare, artister och webbutvecklare är några av de som hört av sig och velat vara med.

Ni blev ju väldigt uppmärksammade i samband med pengabränningen för några år sedan, hur ser ni på den kampanjen idag?

– Den manifestationen var väldigt framgångsrik. Medlemsantalet ökade och vi fick mycket utrymme i medierna för att prata om vår politik, vilket var väldigt svårt 2010.

Är ni trötta på att prata om pengabränningen?

– Det är inte så många som pratar om den. Inte med oss i alla fall. Men det är klart att vi aldrig tröttnar när det kommer tillfällen för oss att föra fram vårt budskap.

På vilket sätt kommer den nya kampanjen att skilja sig från tidigare?

– På många sätt. Förra valet fanns ju sociala medier men de var inte lika utvecklade som nu. Därför kommer det påverka mer. Vi är ett parti som organiserar oss mycket på sociala medier, även internt, så vi har goda möjligheter där.

Vilka förväntningar har ni på kampanjen?

– Vi kommer komma in i EU-parlamentet och i riksdagen. Ja, det är det vi ska helt enkelt.

LÄS OCKSÅ:

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Feministiskt Initiativ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.