Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Fi: "När lite häftmassa blev till sprängdeg"

Publicerad: 12 September 2014, 08:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Under natten till måndagen satte Feministiskt initiativ rosa glasögonen på valaffischer, bland annat i tunnelbanan i Stockholm. JCDecaux kallade det "skadegörelse" och överväger att polisanmäla. I en debattartikel förklarar Amanda Mogensen, kommunikationsansvarig för Feministiskt initiativ, hur partiet resonerar kring kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Feministiskt Initiativ

***

När Feministiskt initiativ lånade de andra partiernas valaffischer under en dag genom att sätta upp rosa glasögon med häftmässa på dem, gick demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) ut och beskrev detta som ett angrepp mot yttrandefriheten. Det är ett mycket anmärkningsvärt uttalande av en demokratiminister i en valrörelse där hotet mot yttrandefriheten är betydligt allvarligare än så.

Under natten den 7 september satte Feministiskt initiativs aktivister upp rosa glasögon på de andra partiernas valaffischer för att uppmana dem att hålla sina egna vallöften om jämställdhet och ge uppmärksamhet åt det jämställdhetsmål för Sverige som de själva formulerat i riksdagen. Glasögonen sattes upp med häftmassa, vilket betyder att vem som helst kunde plocka bort dem. Vi var också tydliga med att vi själva skulle ta bort dem på kvällen dagen efter, alltså mindre än ett dygn senare. Som bekant lämnar häftmassa inga skador efter sig vilket betyder att inga affischer blev förstörda eller på något sätt vandaliserade.

Naturligtvis visste vi att vårt lån av de andra partiernas valaffischer skulle provocera. Att vi skulle få kritik för att vi inte frågat först. Men eftersom vi lyfte partiernas egna vallöften och inte förstörde något, så menar vi att detta ryms inom ramen för en demokratisk valrörelse och den yttrandefrihet vi har i Sverige. Det offentliga rummet är så här fullt av politiska budskap så här i valspurten. Riksdagspartierna spenderar upp till 70 miljoner kronor på sina valkampanjer, förutom tryck av valaffischer så lägger de stora resurser på reklamfilm och annonser i de stora dagstidningarna.

Feministiskt initiativ har i detta sammanhang ingen valbudget att tala om. Men vi är över 20 000 medlemmar med samma demokratiska rättighet att yttra sig i det offentliga rummet. Med rosa glasögon och häftmassa använde vi yttrandefriheten. Vi angrep den inte. Vi var öppna och tydliga med att det var vi som var avsändaren och bemötte de frågor och den kritik som riktades mot oss. Ännu har vi inte tagit emot en enda polisanmälan.

Däremot har vi själva gjort flera polisanmälningar. Jag utgår ifrån att Feministiskt initiativ inte är det enda partiet som måltavla för det verkliga angreppet mot yttrandefriheten och en demokratisk valrörelse. Men om det är okänt för demokratiministern känner jag mig ändå manad att ge några exempel på det vi möter: Sönderslagna valstugor, nedrivna affischer, digitala attacker mot vår webbsida och sida på Facebook, otaliga hot per mejl och även personliga påhopp utanför våra hem, på bussen, på gator och torg. Vi kliver också dagligen över drivor av hat i sociala medier och flera av våra kandidater får utstå att lögner sprids på högerextrema och rasistiska nätsidor.

I namn av yttrandefriheten tillåts nazistiska organisationer demonstrera. Men när Feministiskt initiativ med lite häftmassa använder yttrandefriheten för att peka på att riksdagspartierna inte lever upp till det jämställdhetsmål de själva satt upp, då beskriver demokratiministern detta som är det ett angrepp mot yttrandefriheten och vandalismen. Det är anmärkningsvärt.

Notera: Vi satte inte några rosa glasögon på Sverigedemokraternas affischer, av den enkla anledningen att de inte har några jämställdhetslöften att leva upp till. Deras rasistiska politik bidrar tvärtom till ökad diskriminering och kränker de mänskliga rättigheterna.

Amanda Mogensen, Kommunikationsansvarig för Feministiskt initiativ

Redaktionen Dagens Media


Ämnen i artikeln:

Feministiskt Initiativ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.