Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Festis får ny design

Drycken Festis får nu ett nytt utseende. Designbyrån Nine har tillsammans med Carlsberg tagit fram färgglada illustrationer till drycken, som också får nytt recept.


Publicerad 2012-09-14 13:07
Uppdaterad 2015-12-06 14:11

Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:

– Vi har valt att uppdatera och förändra förpackningen eftersom vi ser att den design vi har inte har nått ut tillräckligt i den målgrupp vi har, säger Henric Byström, pr-chef på Carlsberg Sverige, till dagensmedia.se.

De nya förpackningarna pryds av illustrationer av luftballonger, ubåtar och rymdskepp, alla framtagna av designbyrån Nine. Henric Byström säger att designen är ett resultat både av fokusgruppsundersökningar och av kreativitet.

– Vi har jobbat mycket med lekfullhet och design, som tilltalar barnfamiljer. Arbetet har varit en kreativ process, men vi har också låtit barn och föräldrar komma till tals om vad som är tilltalande, säger han och fortsätter:

– Förpackningar är en kommunikationsyta i sig. Det har vi tagit fasta på i denna design. Den speglar en sagovärld och en berättelse som man kan återkomma till och hitta nya detaljer i.

Lanseringen av de nya förpackningarna påbörjas i september, men kommer att vara tillgängliga i hela Sverige i slutet av oktober. Marknadsföringen kommer främst att ske i butik.

– Till viss del kommer vi att ha vissa samarbeten för att uppmärksamma förpackningen, men fokus kommer att ligga på butikerna i det köpnära ögonblicket, säger han.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.