Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kampanjer

Festis får ny design

Publicerad: 14 September 2012, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:11

Drycken Festis får nu ett nytt utseende. Designbyrån Nine har tillsammans med Carlsberg tagit fram färgglada illustrationer till drycken, som också får nytt recept.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergHenric Byström

– Vi har valt att uppdatera och förändra förpackningen eftersom vi ser att den design vi har inte har nått ut tillräckligt i den målgrupp vi har, säger Henric Byström, pr-chef på Carlsberg Sverige, till dagensmedia.se.

De nya förpackningarna pryds av illustrationer av luftballonger, ubåtar och rymdskepp, alla framtagna av designbyrån Nine. Henric Byström säger att designen är ett resultat både av fokusgruppsundersökningar och av kreativitet.

– Vi har jobbat mycket med lekfullhet och design, som tilltalar barnfamiljer. Arbetet har varit en kreativ process, men vi har också låtit barn och föräldrar komma till tals om vad som är tilltalande, säger han och fortsätter:

– Förpackningar är en kommunikationsyta i sig. Det har vi tagit fasta på i denna design. Den speglar en sagovärld och en berättelse som man kan återkomma till och hitta nya detaljer i.

Lanseringen av de nya förpackningarna påbörjas i september, men kommer att vara tillgängliga i hela Sverige i slutet av oktober. Marknadsföringen kommer främst att ske i butik.

– Till viss del kommer vi att ha vissa samarbeten för att uppmärksamma förpackningen, men fokus kommer att ligga på butikerna i det köpnära ögonblicket, säger han.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

CarlsbergHenric Byström

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev