Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Fem varumärken blir två

Publicerad: 18 Februari 2014, 07:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:47

Vitvarukoncernen EEL bantar ner sina varumärken. Fem har nu blivit två.


Ämnen i artikeln:

Elon

EEL:s kvarvarande varumärken är Elon och Elkedjan. Tidigare ingick även Elspar, Hemexperterna och Hemma i EEL.

Nu finns det cirka 190 Elon-butiker i Sverige och cirka 200 butiker under Elkedjans flagg.

– Det är svårt att bygga flera varumärken i dagens brus och prispressen i branschen ökar stadigt. För att så många som möjligt av våra butiker runt om i landet ska kunna möta konkurrensen krävs både effektivisering och profilering av våra varumärken, säger Christer Larsson, vd på EEL till Dagens Media.

Omprofileringen hade beräknats att ta ett år, men efter bara sex månader är arbetet redan genomfört.

– Alla hjälptes åt, både centralt och framför allt butikerna. De har varit taggade och det här ger också butikerna större marknadsföringsresurser.

Enligt Christer Larsson investerar EEL cirka 270 miljoner kronor i reklam per år. Den summan kan nu koncentreras på två varumärken istället för att spridas över fem. De ökade resurserna investeras förutom i reklam även i exempelvis hemsidorna och butiksinredning.

– Elon och Elkedjans gamla marknadsföringsplan ligger kvar än, men vi ska förfina dem under året som går och nästa år och ta fram ett koncept för kedjorna så att de kompletterar varandra bättre. Förhoppningsvis blir vår närvaro tätare och vi planerar att synas mer.

Elons reklambyrå är Svensson. Elkedjan jobbar med Abby Norm. Båda kedjornas mediebyrå är Mindshare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Elon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.