lördag1 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Fem filmer från USA:s största tv-annonsör Geico

Publicerad: 17 oktober 2014, 07:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:25

USA:s största annonsör, försäkringsjätten Geico, köpte reklam för hiskeliga 8 miljarder kronor 2012. Här är fem av filmerna som dominerar amerikansk tv.


Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

En man och en kvinna i 30-årsåldern, förmodligen arbetskamrater med ordinärt, för att inte säga tråkigt utseende, befinner sig ensamma i en hiss när mannen verbalt återger den reklamslogan som visas på hissens tv-skärm:

”15 minutes could save you 15 percent or more on your car insurance.”

”Everybody knows that, Parker”, svarar den uttråkade kvinnan.

”Well”, replikerar mannen, ”did you know that auctioneers make bad grocery store clerks?”

Vad som följer är ett klassiskt exempel på den amerikanska försäkringsjätten Geicos innovativa, underhållande, och varierande reklam.

En reklam som syns så fort du slår på amerikansk tv; inget företag dominerade reklamutbudet i samma utsträckning som Geico, det näst största bilförsäkringsföretaget i USA. Enligt beräkningar spenderade Geico 1,1 miljarder dollar – eller nästan 8 miljarder kronor – på reklam 2012, vilket är mer än dubbelt så mycket som företag nummer två på den listan.

Auktionsutroparen, som är satt att ta betalt för matvarorna vid kassan, kan inte hålla sig utan inleder en budgivning i kulsprutetempo där den förvånade kvinnan, som han är i färd med att betjäna och som lagt upp varorna på bandet, tvingas gå tomhänt från affären eftersom mannen bakom henne, som involverats i budgivningen, inte viker ner sig.

Trettiosekundaren avslutas med den slogan, eller ”tagline”, som den inleds med och som de allra flesta tv-tittande amerikaner vid det här laget torde förknippa med Geico.

Reklamfilmen ”Auctioneers…” är en av tio reklamfilmer på temat ”Did you know”, som lanserades våren 2013. Bakom reklamen för Geico står, sedan 1994, reklambyrån The Martin Agency, vars huvudkontor ligger i Richmond, Virginia. Byråns kreative chef Steve Bassett har varit involverad i Geicos reklam de senaste 15 åren.

ÅKE LINDBERG

Läs hela artikeln – en stor intervju med Steve Basset om Geico-reklamen – i nya numret av Dagens Media.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev