Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Fem blixtsnabba kampanjer

Publicerad: 8 December 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 09:28

Dagens Medias reporter Madeleine Östlund listar fem kampanjer som gått upp blixtsnabbt.


Moderna Museet utnyttjar strömavbrott

 

Moderna Museet reagerade snabbt när delar av Stockholms innerstad i förra veckan drabbades av strömavbrott. Framför allt var det stadsdelarna Östermalm och Norrmalm, hemvist för många reklam- och mediebyråer, som drabbades. Enligt elnätsföretaget Ellevio påverkades 8 300 kundanläggningar.

Då passade Moderna Museet på att marknadsföra sin utställning med konstnären Olafur Eliasson. På Twitter skrev museet: ”BLI UPPLYST AV KONST - kom till oss på Skeppsholmen! Inget #strömavbrott här. Håller tummar att hela #Stockholm snart har ljus igen!”

 

Pressbyrån blir Insamlingsbyrån

 

Pressbyråns största butik på Centralstationen i Stockholm passade snabbt på att byta namn till Insamlingsbyrån när flyktingar i strid ström började nå den svenska huvudstaden i höstas.

Samtidigt gick pengarna från all försäljning under en dag till Rädda Barnens hjälpverksamhet.

”Vi har som många andra berörts av det som sker runt omkring oss. Så vi bestämde oss för att hjälpa till”, sade Pressbyråns marknadschef Annamaria Carnemark då om beslutet till Aftonbladet.

 

Comviq i brev- kampanj efter skandalen

I augusti 2013 avslöjade Aftonbladet att Arbetsförmedlingens dåvarande generaldirektör Angeles Bermudez-Svankvist mobilsurfat för totalt 281 000 kronor under cirka 1,5 års tid. Orsaken till den höga räkningen var att hon inte stängt av dataroamingen vid utlandsbesök.

Comviq valde att skicka ett brev till generaldirektören – där operatören bland annat erbjöd tre månaders gratisabonnemang: ”Kanske är det en tröst att du inte är ensam, det händer tyvärr att kunder missbedömer roamingpriser eller helt enkelt glömmer stänga av roaming i telefonen”, lyder ett utdrag ur brevet.

 

Flygbussarna pikar Löfven

Flygbussarna var snabba på bollen när det i våras uppdagades att regeringsplanet vid flera tillfällen flugit mellan Arlanda och Bromma för att hämta upp ministrar.

I en helsidesannons i Dagens Nyheter – dagen efter avslöjandet – pikade Flygbussarna statsminister Stefan Löfven. Budskapet löd: "Men Stefan. Du verkar ha missat vår nya linje mellan Bromma Airport och Arlanda."

Kampanjen togs fram av Acne Advertising.

 

Hublot förvandlar misshandel till kampanj

I november 2010 blev Formel 1-bossen Bernie Ecclestone rånad och misshandlad av fyra män utanför sitt kontor i centrala London. Rånarna fick bland annat med sig hans Hublot-klocka.

Bernie Ecclestone kontaktade efter misshandeln Hublot, som av en händelse är en av Formel 1-sponsorerna, och föreslog att bilder på hans sönderslagna ansikte skulle användas i en kampanj.

Sagt och gjort. Strax därefter rullade Hublot ut en kampanj med devisen "See what people will do for a Hublot".

Moderna Museet utnyttjar strömavbrott

Moderna Museet reagerade snabbt när delar av Stockholms innerstad i förra veckan drabbades av strömavbrott. Framför allt var det stadsdelarna Östermalm och Norrmalm, hemvist för många reklam- och mediebyråer, som drabbades. Enligt elnätsföretaget Ellevio påverkades 8 300 kundanläggningar.

Då passade Moderna Museet på att marknadsföra sin utställning med konstnären Olafur Eliasson. På Twitter skrev museet: ”BLI UPPLYST AV KONST - kom till oss på Skeppsholmen! Inget #strömavbrott här. Håller tummar att hela #Stockholm snart har ljus igen!”

Pressbyrån blir Insamlingsbyrån

Pressbyråns största butik på Centralstationen i Stockholm passade snabbt på att byta namn till Insamlingsbyrån när flyktingar i strid ström började nå den svenska huvudstaden i höstas.

Samtidigt gick pengarna från all försäljning under en dag till Rädda Barnens hjälpverksamhet.

”Vi har som många andra berörts av det som sker runt omkring oss. Så vi bestämde oss för att hjälpa till”, sade Pressbyråns marknadschef Annamaria Carnemark då om beslutet till Aftonbladet.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.