Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Fejkad kampanj för "stolta ballar" – en Twitter-succé

Publicerad: 28 Januari 2011, 13:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Heterosexuella män vågar inte öppet erkänna att de stödjer homosexuella relationer, därför ska deras flickvänner göra det åt dem. Det är idén bakom en fejkad reklamkampanj som nu sprids som en löpeld på Twitter.


Stödet för homosexuella är stort. Samtidigt har heterosexuella män svårt att prata om homosexuella relationer. Därför ska männens flickvänner hjälpa till, i form av en Facebook-kampanj där det går att "tagga" varandra.

Ju fler som taggas i kampanjen, desto mer bollar fylls på på kampanjsajten, som sedan ska avslutas med "världens största bollhav".

Det är bakgrunden till en fejkad kampanj, kallad "Balls of pride" (stolta ballar), som tagits fram av tre svenska reklamstudenter i Miami och New York.

Filmen som förklarar konceptet sprids nu som en löpeld på Twitter.

Jacob Sempler är en av studenterna bakom filmen och han berättar att gensvaret varit mycket bra.

– Ogilvy twittrade om den och sen har allt gått väldigt fort. Det vore fantastiskt kul att höra vad GLAAD tycker, och ännu roligare att se det här bollhavet bli verklighet. Men roligast är nog att så många utanför reklambranschen snackar om den, säger Jacob Sempler.

Tidigare har sajten Guanabee gjort en intervju med en Emil Tiisman, student och art director även han varit med och tagit fram filmen.

– Vi kom fram till att det krävs stora balls (ballar) för att öppet erkänna att man stödjer homosexuella. Det var så vi kom på idén med bollhavet och sedan växte det bara därifrån, säger Emil Tiisman till gaunabee.com.

<iframe src="http://player.vimeo.com/video/19101627" width="400" height="265" frameborder="0"></iframe><p><a href="http://vimeo.com/19101627">Balls of Pride</a> from <a href="http://vimeo.com/sempler">Jacob Sempler</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Arbetsgrupp

Matilda Kahl, Art DirectorJacob Sempler, CopywriterEmil Tiismann, Art Director

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.