Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Feber och Tjock ska stoppa adblockers – med nytt annonsformat

Publicerad: 17 September 2015, 04:30
Uppdaterad: 17 December 2015, 08:22

Nytt grepp från Bonnier-sajterna Feber och Tjock – annonserna läggs som ett wallpaper bakom innehållet.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

För en vecka sedan lanserade Feber och Tjock ett nytt annonsformat. I stället för att använda sig av takeovers lägger sig annonserna bakom det redaktionella innehållet och syns när man scrollar.

– Vi får ofta förfrågningar om att köpa takeovers, men vi har en ganska "picky" publik och har därför varit ganska restriktiva med vilka annonser vi tar in. Då kändes det självklart att utveckla ett annonsformat som är schysst mot läsarna, säger Febers chefredaktör Roger Åberg till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Vi ville skapa något som inte är störande för läsaren. Det är inte så att folk ogillar reklam, de vill bara inte att den ska störa. Det som är så bra nu är att vi har fått en sån otroligt bra respons.

Enligt Roger Åberg har de en pågående dialog med sina besökare och kunde starta en enkät för att se vad besökarna tyckte. När kampanjen var slut hade nästan 80 procent av besökarna sett kampanjen och över 78 procent gav den tummen upp.

– Det som är så spännande är att även adblockersbesökarna tycker att det är bra. Vi tror att detta kommer att bli bra för alla, annonsörerna vill ju att deras annonser ska tas emot väl och bidra till en positiv miljö.

Kommer ni i fortsättningen att använda er av detta annonsformatet?

– Ja, självklart!

Läs om hotet från adblockers – och hur svenska medieföretag vill tackla problemet – i Dagens Medias tidning #15 2015. Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.