Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Kampanjer

"Fearless Girl"-företaget skyldiga till diskriminering

Statyn "The Fearless Girl" ska lyfta att företag med kvinnor i toppositioner presterar bättre ekonomiskt. Foto: Business Wire/Federica Valabrega

Finansföretaget bakom "Fearless Girl"-statyn ska betala tillbaka upp emot 50 miljoner kronor till sina kvinnliga och mörkhyade medarbetare.


Publicerad 2017-10-06 08:03

Dela artikeln:

State Street Corp, finansföretaget bakom Wall Streets ikoniska "Fearless Girl"-staty, ska betala upp emot 50 miljoner kronor till mer än 300 kvinnor och 15 mörkhyade medarbetare. Anledningen är att medarbetarna ska ha betalats mindre än sina manliga och vita kollegor, det skriver Adweek.

Bakgrunden är en granskning av medarbetarnaes kontrakt under åren 2010 och 2011. Granskningen drog slutsatsen att företaget hade diskriminerat kvinnor på höga poster inom företaget, exempelvis verkställande direktör. Företaget ska ha betalat kvinnor lägre grundlöner, bonusar och kompensation än sina manliga kollegor. Analysen fann även att State Street gjort samma sak mot 15 mörkhyade anställda.

State Street själva förnekar påståendena.

– State Street värnar om lika löner och vi utvärderar fortlöpande våra interna processer för att vara säkra på att våra anställnings- och marknadsföringsprogram är icke-diskriminerande, säger en av företagets talesmän i ett uttalande till Adweek.

Avslutningsbeloppet som företaget ska betala tillbaka är på sammanlagt 5 miljoner dollar och omfattar omkring 4,5 miljoner dollar i återbetalning och 500 000 dollar i ränta.

Utanför Wall Street i New York pryds parken Bowling Green Park med den kända statyn "Charging bull" som föreställer precis vad namnet skvallrar om – en tjur som är på väg att gå till attack. Men en tidagsmorgon i början av året stod där även en annan staty. En staty i form av en flicka som med händerna bestämt i sidorna som möter den stora tjuren.

Statyn är tänkt att symbolisera styrkan i kvinnligt ledarskap. Skulpturen är en del i en kampanj av just State Street och reklambyrån McCann New York. Syftet med kampanjen är att lyfta att företag med kvinnor i toppositioner presterar bättre ekonomiskt.

Kampanjen tog hem inte mindre än tre Grand Prix under Cannes Lions i år. "Fearless Girl" vann i kategorierna PR, Outdoor och Glass.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.