Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Färre bidrag i 100-wattaren

Publicerad: 13 september 2010, 07:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Strax under 200 kampanjer har lämnats in till 100-wattaren i år. "Det är en liten minskning jämfört med förra året", säger projektledaren Per Rosvall.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer100-wattaren

Förra året kom det in drygt 200 bidrag. Enligt Per Rosvall kan lågkonjunkturen påverka byråernas tävlingsvilja.

– Det kan också bero på att uppdragsgivarna inte vill gå ut med siffrorna, trots att jurymedlemmarna har skrivit på sekretessavtal. Vi har flera byråer som hört av sig och sagt att de vill tävla, men inte får för kunden, säger Per Rosvall och fortsätter:

– Då blir man bedrövad. Det här har vi sett mer än tidigare år.

Ni har inte misslyckats med marknadsföringen av tävlingen?

– Nej, branschen vet om det här.

Vidare säger Per Rosvall att det kommit in fler bidrag i kategorin "Smart", som lanserades förra året. I den tävlar kampanjer som kostat mindre än 1 miljon kronor.

Nytt för i år är annars kategorin "långsiktig varumärkesvård", som tidigare låg integrerad i de andra kategorierna.

– Folk har upptäckt att den finns och skickat in bidrag, säger Per Rosvall.

Den absolut största kategorin är "konsumentreklam". Runt hälften av de kampanjer som skickas in ligger i den kategorin.

100-wattaren hålls den 9 december.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev