Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Får uppleva hemlöshet i kampanj

Göteborgarna får pröva på att leva i hemlöshet i Göteborgs Stadsmissions nya kampanj.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 16 November 2015, 08:45
Uppdaterad: 06 December 2015, 20:21

Ämnen i artikeln:

Dear Friends Shout

I en reklamfilm får tittarna se hur ett antal testpersoner via virtual reality får känna på hur det är att leva i hemlöshet. Det är basen i Göteborgs Stadsmissions julkampanj, signerad Dear Friends & Shout.

Reklamfilmen bygger på en fem minuter lång filmscen inspelad i 360 grader. I scenen utspelas ett juldrama med våld, droger, desperation och utsatthet bland människor som lever i hemlöshet.

Men även Göteborgarna får under kampanjperioden chans att känna på hur det är att leva i hemlöshet.

Under december ska Göteborgs Stadsmission vara på plats vid Drottningtorget där besökare bjuds in till fem minuter i den virtuella verkligheten.

– Det är en hård verklighet vi vill beskriva med hjälp av den virtuella verkligheten. Men inte hårdare än det är på riktigt. I somras blev vi tvungna att stänga ner vårt akutboende Gatljuset på grund av fastighetens skick. Med den här aktiviteten vill vi sätta fokus på hemlöshet och samla in pengar till ett nytt Gatljus, säger Elisabeth Oesterreich, insamlings- och kommunikationschef på Göteborgs Stadsmission, i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp

Dear friends & Shout:

Calle Österberg, CD, Art director

Daniel Röjnemark, CD, Copywriter

Frida Bresander, Projektledare

Katarina Amnéus, Projektledare

Steafan Gustavsson Senior advisor

Johan Falk Digital art director

Karl Isaksson Retusch

Johan Olsson Technical director

David Skog Front end developer

 

Produktionsbolag: Oddway film production

Stillbildsfoto: Superstudio

Ämnen i artikeln:

Dear Friends Shout

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.