Kampanjer
Familjen Pangea mot Volotaire
Publicerad: 5 augusti 2013, 05:57
Den andra kvartsfinalen i DN Reklamcupen blir ett tufft möte mellan Familjen Pangea och Volontaire som båda vann sina åttondelsfinaler med god marginal.
I Dagens DN Reklamcupmatch tävlar Familjen Pangea med sin annons för kunden Vårdförbundet och säger så här om sitt bidrag:
– Det råder brist på barnmorskor i vården, vilket drabbar både mammor och bebisar. Annonsen visar en ofödd bebis perspektiv på världen. Det ser tomt och ovälkomnande ut därute.
Motståndaren Volontaire tävlar med sin annons för fackförbundet Kommunal och säger så här om sitt bidrag:
– Att födas till man är det säkraste sättet att få högre lön - fortfarande. Det skiljer 70 miljarder kronor mellan mäns och kvinnors löner för likadant eller likvärdigt arbete. För att protestera mot den diskriminerande lönesättningen, bestämde sig Kommunals ordförande Annelie Nordström för att byta kön. I den integrerade kampanjen " Byt Lön" uppmanas kvinnor i hela Sverige att delta genom att ladda ner Kommunals foto-app och förvandlas till män – med högre lön – och dela protesten i sina nätverk.