Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Faktum startar hotell

Faktum startar ett virtuellt hotell för att belysa situationen för hemlösa i Göteborg.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 23 November 2012, 08:39
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:03

Ämnen i artikeln:

Faktum

Tanken bakom det virtuella hotellet Faktum Hotels är att uppmärksamma hemlöshetsfrågan i Göteborg.

Den som vill kan gå in på sajten och boka ett rum för hundra kronor natten och därigenom sprida uppmärksamhet för frågan i sociala medier.

– Vi vill sätta fokus på hemlöshetsfrågan genom att visa att det inte blir bättre i Sverige. Det finns fler hemlösa nu än tidigare och det gäller andra grupper än tidigare, mer kvinnor och barn, säger Gustaf Rönneklev, vd på Faktum, och fortsätter:

– Vi ville vända på konceptet. Folk sover inte ute så mycket i dagsläget, men vi ville visa hur det kan gå om man inte gör något åt frågan. Vi har frågat våra säljare om platser där de någon gång sovit och visar upp dem för att visa att så här kan det se ut.

Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors, som har tagit fram den kreativa idén samt skapat sajten.

Fotografierna på sajten är tagna av den välkända fotografen Håkan Ludwigson, som även tagit bilderna till Faktums kalender.

– Kalendern och hotellet hör ihop. Vi vill visa de miljöer som kan bli en realitet för en hemlös. Dessutom är kalendern en produkt av världsklass, som våra försäljare kan känna stolthet när de säljer, säger Gustaf Rönneklev.

Ämnen i artikeln:

Faktum

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.