Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Fake news-kampanj ska locka unga till läraryrket

Publicerad: 3 oktober 2017, 11:11
Uppdaterad: 3 oktober 2017, 11:14

Le Bureau ligger bakom Skolverkets senaste kampanj som ska få fler att söka till lärarutbildningen.


Den 16 oktober är sista dagen att söka till lärarprogrammet. För att locka till sig sökande rullar Skolverket ut en kampanj som i första hand kommer att visas på bio och webben.

I kampanjen, som är framtagen ihop med Le Bureau, efterlyses unga som genomskådar falska nyheter. Syftet är att inspirera dem till lärarutbildningen så att de i framtiden lan få andra att tänka kritiskt, lyder det i ett pressmeddelande.

Kampanjfilmerna är utformade som en nyhetssändning samt som en dokumentär, där tittarna får lära sig hur falska nyheter packeteras för att framstå som trovärdiga.

– Vi lyfter fram ett mycket aktuellt problem och hur avgörande lärare är för lösningen. Att det finns vassa lärare som kan få andra att tänka kritiskt är viktigt hela samhället. Tanken på att bidra till samhällsutvecklingen är lockande för vår målgrupp, säger Josephine Wallin, creative director på Le Bureau, i pressmeddelandet.

– Budskapet är förstås allvarligt, men vi har velat framföra det med humor. Till exempel är det ju ganska kul att ett stapeldiagram kan få oss människor att tro på nästan vad som helst, fortsätter hon.

Utöver de två filmerna består kampanjen också av ett test som marknadsförs på Facebook och i DN.

Här kan du se de två filmerna:

Dokumentären:  https://youtu.be/z7DXvsQfvMY

Nyhetssändningen:  https://youtu.be/C2vShixh5fE

Credlista

Uppdragsgivare på Skolverket:

Ulrika Hallin, projektledare.

Christina Grapenfelt, kommunikatör.

 

Arbetsgrupp på Le Bureau:

Josephine Wallin, creative director.

Hjalmar Delehag, copywriter

Carl Berglind, produktionsledare.

John Wernvik, projektledare.

Kalle Garmark, grafisk formgivare

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.