Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Fairtrade kampanjar utomhus

Publicerad: 9 Oktober 2012, 11:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Fairtrade kampanjar med fikadag och bananodlare.


Det är fjärde året i rad som Fairtrade arrangerar kampanjveckor i Sverige. I år innebär kampanjen att Fairtrade annonserar på över 2 250 utomhustavlor runt om i landet, tillsammans med andra företag.

– Tidigare har vi använt oss av tv-reklam, nu kör vi för första gången på utomhusreklam. Vi vill lyfta fram det Fairtrade-märkta utbudet, säger Helena Markstedt, generalsekreterare på Fairtrade, till dagensmedia.se.

Utöver utomhusreklamen skickar Fairtrade ut butiksmaterial till över 2000 butiker och sjösätter drygt 300 events runt om i Sverige.

Årets tema är fattigdomsbekämpning genom egenmakt och under första veckan bjuds bananodlare från Ecuador in för att berätta för företag och media om Fairtrades arbete.

– Vi har alltid fokus på bananer, men nu har vi haft ett föredrag med både bananodlarna och Bananas-regissören Fredrik Gertten för att diskutera hur man kan påverka hur man i fortsättningen jobbar med bananodling, säger Helena Markstedt.

Veckorna avslutas 18 oktober med en fikadag, där privatpersoner eller företag kan registrera en fikapaus på Fairtrades kampanjsajt.

Varje fikalag kan sedan registrera hur många de är, vilka produkter de använder och så vidare. Sedan sker en lottning, där flera av lagen kan vinna olika priser.

Förra året drog fikadagen 400 000 besökare på fikadagen och i år är förhoppningen att 500 000 svenskar ska delta.

Fairtrade har jobbat tillsammans med Patrik Stockholm.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.