Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Fairtrade i internationell kampanj

Publicerad: 20 Januari 2011, 13:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Ny varumärkesplattform, logotyp och en interaktiv reklamfilm. Så ska Fairtrade få dig att köpa rättvisa produkter.


I takt med att Fairtrade, som grundades 1988, har växt har också behovet av ett mer enhetligt varumärke ökat. Det är bakgrunden till att organisationen nu går ut i en bred internationell kampanj.

– Under de två senaste åren har vi arbetat med att harmonisera kommunikationen internationellt och tagit fram en varumärkesplattform som vi ska ha som grund i all vår kommunikation, säger Ola Höiden, kommunikationsansvarig på Fairtrade.

Även den nya reklamfilmen, kallad "A fair story" är ett resultat av arbetet. Genom att logga in på Facebook kan man placera sig själv i filmen. Tanken är att skapa ett ökat engagemang från konsumenterna.

– Men i slutändan är budskapet förstås också att man ska göra en verklig skillnad och köpa Fairtrade-produkter, säger Ola Höiden.

Senare i år ska även organisationens informations- och butiksmaterial uppdateras. Den nya grafiska profilen ska förmedla "den trovärdighet, handlingskraft och optimism som präglar verksamheten".

– Vi är flera länder som har varit delaktiga i den här demokratiska processen. Även producenter i utvecklingsländer har varit med, det är därför det har tagit så lång tid att utveckla kommunikationen.

Bakom filmen och den nya grafiken står byrån Generation Alliance.

Se filmen här.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.