Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Facebook stoppar kampanjen

Publicerad: 11 Oktober 2012, 10:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Friends och Lowe Brindfors mobbningskampanj stoppas av Facebook.


Dagensmedia.se berättade igår om "mobbningssimulatorn", en kampanj från Friends och Lowe Brindfors, där vuxna får prova på hur det känns att bli mobbade på nätet.

Nu har Facebook valt att stoppa kampanjen.

–  Vi är förstås mycket förvånade och besvikna, säger Andreas Drufva, marknadschef på Friends.

Anledningen till Facebooks missnöje är att simulatorn är för lik en vanlig Facebook-sida. Detta trots att Friends före sommaren fick kampanjen godkänd av Facebook.

– Det är så jag tolkar det. Men vi är väldigt tydliga med att det är just en simulerad värld. Det försöker vi nu förklara för dem, och vi hoppas att vi kan få dem att förstå, säger Andreas Drufvva, marknadschef på Friends.

Friends var i kontakt med Facebook före sommaren och fick kampanjen godkänd. Ändå stoppas den.

– Vi var helt trygga med kampanjen eftersom vi fått okej från Facebook, men det verkar som att deras policy har ändrats sedan dess. Vi har fortfarande en bra dialog med Facebook i Sverige, men beslutet ska tas på internationell nivå, säger Andreas Drufva.

Det innebär att det knappast blir något beslut fattat i dag.

Mobbningssimulatorn fick stort genomslag när den släpptes i går. Hittilss har 9 000 personer testat simulatorn.

– Det är väldigt synd om fler inte får chans att testa den. Vi kommer att skriva ett öppet brev till Mark Zuckerberg för att förklara kampanjen för honom, säger Andreas Drufva.

Det är andra gången på kort tid som Friends kampanjer stöter på patrull. Tidigare i höstas vägrade flera medier ta in en annons med glåpord.

– Vi vill alltid ligga på gränsen i vår kommunikation eftersom det är en viktig fråga. Det krävs att vi skriker ganska högt, säger Andreas Drufva.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.