Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Facebook-kampanj ska få nyanlända att hiv-testa sig

Publicerad: 16 September 2015, 11:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

RFSL Dalarna och Hiv-Sverige ska få nyanlända migranter att våga testa sig för hiv.


Ämnen i artikeln:

RFSL

Många som kommer till Sverige är rädda för att testa sig för hiv eftersom de tror att de kan bli utvisade om det visar sig att de är hiv-positiva. Det är bakgrunden till den kampanj som Folkhälsomyndigheten gett i uppdrag åt RFSL Dalarna och organisationen Hiv-Sverige att ta fram.

"We are survivors" är namnet på den rikstäckande informationskampanjen, som gjorts av reklambyrån Magic Circle. Den första delen av kampanjen består av en film och en sajt på sju olika språk.

– Kampanjen syftar till att bygga de här personernas självkänsla. De är inte bara offer, de har överlevt och klarat mycket mer än vi kan tänka oss. I filmen, som är det centrala i kampanjen, får vi träffa Ofelia från Zambia som lever med hiv och har gjort det många år i Sverige. Det är en sorts bevisföring för att man inte blir utvisad. Vi vill visa att man kan uppnå drömmen om ett bra liv här, säger Patrik Lindkvist, vd och ad på Magic Circle.

För att nå målgruppen, som många gånger inte följer traditionell svensk media, har Magic Circle valt att lansera kampanjen på Facebook.

– Vi har gjort intervjuer och skickat ut enkäter till nyanlända och det de har som informationskanal är Facebook. Därför har vi skapat en Facebooksida och gjort annonser som pekar mot hemsidan där filmen ligger. Där har vi också enkel, pedagogisk, information om hiv.

Kampanjen kommer att rulla resten av året och ambitionen är att presentera fler talespersoner.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

RFSL

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.