Få litar på annonsörernas klimatlöften

2010-06-08 10:47 Martin Schori  

”Klimatneutral”. Det ordet bör en annonsör inte använda i marknadsföringen, enligt en rapport från Yttra Konsumentkommunikation samt Yougov.

Undersökningen visar att endast en tiondel av konsumenterna upplever påståenden som "klimatkompenserad" och "klimatneutral" som trovärdiga.

–  En möjlig orsak till den låga trovärdigheten kan vara att många företag som säger sig vara klimatneutrala saknar ett helhetsgrepp när det gäller sin övriga miljöpåverkan, säger Lars Jonsson, vd på Yttra, i ett pressmeddelande.

Istället är det ord som ”komposterbar” och ”återvinningsbar” som man litar på, visar rapporten.

– Vill man nå de miljömedvetna konsumenterna ska man ha i åtanke att vaga miljöuttalanden med svepande formuleringar har låg trovärdighet, säger Lars Jonsson.

Samtidigt bryr sig långt ifrån alla konsumenter om miljöaspekten när de väljer varor och tjänster. Endast 28 procent av de tillfrågade svarade att de lägger ganska stor vikt eller mycket stor vikt vid företagens miljöuttalanden. Lika många lägger ganska liten eller ingen vikt alls, medan 44 procent svarade ”varken eller”.

Topplista utifrån trovärdighet

1. Komposterbar (62%)

2. Tillverkad av återvunnet material (58%)

3. Återvinningsbar (57%)

4. Ekologiskt producerad (46%)

5. Nedbrytbar (43%)

6. Energisnål (38%)

7. Förnybar energi (28%)

8. Miljövänlig (27%)

9. Naturligt (22%)

10. Miljöskonsam (18%)

11. Miljöanpassad (18%)

12. Grön (14%)

13. Klimatsmart (14%)

14. I samklang med naturen (12%)

15. Klimatkompenserad (11%)

16. Klimatneutral (9%)

Om undersökningen

1006 intervjuer har genomförts representativt på den svenska befolkningen i åldern 18-74 år under perioden 12-16 maj 2010

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt