Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

F&B hånar förra storkunden Triss i ny lott-kampanj

Forsman & Bodenfors står bakom såväl design som kampanj för den nya skraplotten Kosing. I en ny kampanj driver F&B med sin gamla kund Triss.


Publicerad 2012-11-13 14:10
Uppdaterad 2015-12-06 14:04

Ämnen i artikeln:

Triss

Dela artikeln:

Bakom lotten Kosing står Sveriges Ideella Samarbetsorganisation och vinsten från lotteriet går till välgörande ändamål med fokus på barn och ungdomar.

Bakom såväl lottens design och namn som kampanjen kring lotten står Triss forna byrå Forsman & Bodenfors.

Forsman & Bodenfors förlorade Triss som kund förra hösten, en skilsmässa som inte var helt smärtfri eftersom Svenska Spel antydde att byråns reklam inte hade gett tillräcklig effekt på försäljningen.

När Forsman & Bodenfors nu går ut i en kampanj för lotten Kosing ingår såväl print- och onlineannonsering som flera reklamfilmer.

Den film som nu släppts visar upp en kund som köper en skraplott – som påminner om en Trisslott – men som hela tiden får "pengarna tillbaka". I slutet av filmen visas en text som lyder "Pengarna tillbaka är ingen riktig vinst".

Enligt Leif Sorte, projektledare på Forsman & Bodenfors, ska den nya kampanjen dock inte ses som en vinkning till den forna kunden Triss.

– Absolut inte. Det kan finnas en upplevelse att det är riktat mot Triss, men det finns ju många lotter på marknaden. Vi tyckte bara att det var jättekul att en ny aktör knackade på och ville samarbeta med oss. Vi har ju kunskap om skraplottsbranschen.

Istället säger Leif Sorte att manéret bygger på den frustration som de upplever att många av skraplottskonsumenterna bär på.

– En del av förarbetet var att vi såg att finns en himla massa människor som upplever att de bara vinner pengarna tillbaka på skraplotter. Den insikten vill vi ta vidare och dramatisera. Kosing har ju en annan vinstplan där lägsta vinst är 50 kronor, men lottpriset är 25 kronor.

Expressen och Aftonbladet är både initiativtagare till lotten och dessutom mediepartner för lotteriet.

Förmånstagare för lotteriet är Synskadades Riksförbund och Hjärnfonden.

Se filmen nedan:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/gI8OlzlkcLM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: Sveriges Ideella Samarbetsorganisation

Projektledare: Leif Sorte

Produktionsledare: Sara Kling

Art Director: Silla Levin

Copywriter: Johan Holmström

Formgivare: Axel Söderlund

Byråproducent: Magnus Kennhed

Produktionsbolag: Sara Haag AB

Regissör: Sara Haag

Producent: Petra Johansson

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.