Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Explosiv tillväxt av alkoholreklam

Publicerad: 29 Mars 2012, 07:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:28

På tre år har reklaminvesteringarna för alkohol mer än fördubblats. Det visar en rapport från Systembolagets dotterbolag IQ.


Ämnen i artikeln:

IQ

Enligt rapporten köpte alkoholproducenterna reklamutrymme för drygt 369 miljoner kronor 2008, exklusive internet. Förra året landade medieköpen på drygt 837 miljoner kronor – en ökning med ca 127 procent. Det kan jämföras med reklaminvesteringarna för den totala marknaden som samtidigt ökade med cirka 22 procent.

Drygt hälften av investeringarna läggs i tv, men IQ oroas av att investeringarna i digitala medier, och framför allt sociala medier, ökar.

I november 2011 hade exempelvis tio ledande amerikanska alkoholvarumärken nästan 6,7 miljoner fans på sina Facebook-sidor. Samma tio varumärken hade lagt upp 35 725 bilder och 377 filmer på sina Facebook-sidor. Och deras fans hade i sin tur laddat upp 15 416 bilder och 98 filmer på varumärkenas Facebook-sidor. Dessutom använder alkoholproducenterna Twitter till att marknadsföra sina produkter och det finns en rad alkoholrelaterade mobilappar, enligt IQ.

– Vi ser att det blir allt vanligare att kampanjer tas vidare i sociala medier. Vi efterlyser därför ett samtal om hur företag lever upp till de krav som gäller för alkoholreklam i sociala medier. Eftertanke krävs vad gäller åldersgränser, krav på saklighet och att alkohol inte får ge bilden av att den leder till social framgång, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IQ

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.