Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Experterna: Så bör reklamen i Apple Watch utformas

Publicerad: 12 Mars 2015, 09:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Riktad reklam när mottagaren är lugn. Det skulle kunna vara en av de nya annonsmöjligheterna med Apples smarta klocka.


Ämnen i artikeln:

Apple

Apple Watch släpps i nio länder den 24 april, men än så länge finns det inga uppgifter om när Apples smarta klocka ska nå den svenska marknaden.

När klockan släpps kommer Apple ha en helt ny annonsplattform att jobba med.

Henrik Staaf, digital director på mediebyrån Vizeum, ser att det skulle kunna medföra vissa problem och frågar sig hur annonsörerna ska skapa kommunikation som gynnar både Apple Watch-användaren och annonsören.

– Det finns risk att irritera användarna med för många påstridiga budskap. Om jag köper en Apple Watch för flera tusen kronor vill jag inte gå omkring med en "reklamklocka" på armen, säger Henrik Staaf till Dagens Media.

Även Linda Öhman, kundansvarig på kommunikationsbyrån OMD ser att den nya plattformen kan ha vissa begränsningar.

– Vilka som kommer satsa tror jag handlar väldigt mycket om man kan skapa relevant närvaro i denna högst personliga produkt. Jag tror vi kan räkna med att se de varumärken med hög mobil närvaro vara först ut, säger hon och fortsätter:

– Att olika aktörer inom spel och gaming ska vara tidigt ute kan vi räkna med, men många kommer nog att invänta den lite bredare massan innan de allkokerar resurser.

Henrik Staaf tror att annonsörerna måste jobba för att hitta en naturlig koppling mellan klockan, användaren och annonsören för att reklamen inte ska upplevas som negativ.

– Det måste göras för att inte upplevas påträngande. Nike kommer säkert ta fram en app för Apple Watch som ger ett mervärde till användare, säger han och fortsätter:

– En annan intressant aspekt är om annonsörer kommer att kunna använda Apple Watch funktioner för att samla in data om användarna. Med hjälp av pulsmätare kommer vi kanske kunna rikta annonsering när personen är lugn och mottaglig.

Priserna för en Apple Watch avslöjades under måndagskvällen. Den billigaste kommer att kosta runt 3000 kronor och den dyraste kommer att kosta över 85 000 kronor.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Apple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.