Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Experterna: "(S) har kastat reklampengar i sjön"

Publicerad: 20 September 2010, 06:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:38

Socialdemokraterna gjorde ett rekorddåligt valresultat. Kommunikationsexperter riktar svidande kritik mot deras reklam.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietSverigedemokraternaAcneValet 2010ModeraternaAlliansenVänsterpartietSocialdemokraterna

– Oppositionen har inte lyckats skapa en nerv där det framgår att väljarna, som socialdemokraterna hävdar, står inför ett ödesval. Då faller hela kommunikationen. De har kastat pengarna i sjön, säger Anders Bylund, chef för public affairs på Hallvarson & Halvarson.

Även om han ger moderaterna knappt godkänt för en ”anstrykning” av humor och värme, anser han inte att något av riksdagspartierna använt tv-mediets fulla potential.

– Det är rörliga valaffischer, inget som leder vidare till samtal. I de flesta fall kan man byta loggor på affischerna utan att budskapet behöver ändras. Det är inte bra kommunikation.

Patrik Unell, chef för strategisk insikt på mediebyrån Mediacom, tycker att oppositionens reklam har varit otydlig, spretar och därför inte hänger ihop hela vägen.

– En stor skillnad är att moderaterna valt en positiv laddning i sin film och oppositionen en negativ. Det tvingar mottagaren att först vända på budskapet innan det når fram.

Ann Ystén, senior konsult på DDB, tycker att partierna misslyckats med att renodla sakfrågorna men tror ändå att tv-reklamen spelar en viktig roll.

– Om inte annat kan det väcka ett intresse hos väljarna som får dem att söka upp sakfrågorna själva. Men överlag, jag skulle tro att det är riktigt låg roi på de här tv-kampanjerna.

Läs mer i DM Plus.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev