Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Experis räknar rekryteringsfloskler

Publicerad: 1 december 2014, 07:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:20

Uttrycken ”högt i tak” och ”många bollar i luften” hör inte hemma i moderna platsannonser, det menar Experis i en ny kampanj.


Ämnen i artikeln:

Westander

Rekryteringsföretaget Experis vill se ett tydligare språkbruk i rekryteringsprocessen.

För att undvika de värsta flosklerna och underlätta matchningen på arbetsmarknaden lanserar man därför Floskelkollen – ett verktyg för att upptäcka klyschor i ansökningsbrev och platsannonser.

– Moderna annonser ska locka till dialog, och det gör man inte med floskler. Vi vill på ett humoristiskt sätt synliggöra de floskler som jobbsökare och rekryterare bör se upp med och kanske ersätta, säger Ulrika Wörding, marknadschef på Experis, i ett pressmeddelande.

På sajten länkar man till en ansökan eller en annons. Därefter räknar sidan ut en ”floskelkvot”. Vissa uttryck, så som att vara "spindeln i nätet” ger högre utslag än att beskriva sig som ”driven”.

Kampanjen har tagits fram i samarbete med pr-byrån Westander. Bakom kampanjsidan står den digitala byrån Humblebee.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Westander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev