Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Ett slag i luften"

Publicerad: 22 November 2010, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Sveriges Annonsörers förbundsjurist Tobias Eltell gör tummen ned för Folkhälsoinstitutets förslag om ett förbud av tobaksreklam.


– Vår princip är att om det är tillåtet att sälja en produkt måste man får tala om vilka produkter man har, säger Tobias Eltell till dagensmedia.se.

Han säger att Sveriges Annonsörer tycker att den lagstiftning som finns i dag är "i stort sett okej".

– Jag tror att branschen kan leva med den, även om den innebär en diskriminering av tobaksvarumärken.

FHI vill också ha ett totalförbud för exponering av tobaksprodukter i butik. Det förslaget sågar Tobias Eltell.

– Man säger att det är ett billigt och effektivt sätt att minska rökningen men det finns nog inga belägg för att konsumtionen går ner om man gör så. Det måste finnas proportion mellan medel och mål. Jag tror att det blir ett slag i luften, säger Tobias Eltell.

Han hänvisar till en undersökning som Svensk Servicehandel & Fastfood gjort som visar att förbudet i bland annat Island, Norge och Irland haft få effekter på konsumtionen.

Vad tror du om möjligheterna för att förslagen ska gå igenom?

– Jag är tveksam till det.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.