Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Estrella stoppar storkampanj

Publicerad: 3 September 2012, 10:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:12

Estrella kommer i dagarna ut med det nya chipsmärket Västkustchips. Tanken var att företaget skulle sjösätta en stor kampanj kring chipset, men då Ica inte kommer ta in produkten i butikerna stoppas nu den breda kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Estrella

– Vi har inte fått någon listning på Ica, så vi förlorar 50 procent i handeln. Vi hade planerat att gå ut stort i media, men nu gör vi en mycket mindre satsning, säger Eva-Lisa Högström, senior brand manager på Estrella till dagensmedia.se.

Enligt Eva-Lisa Högström kommer företaget istället att gå ut i en mindre kampanj med annonser i kundtidningarna Mersmak och Salt & Peppar.

– Går vi ut i tv exempelvis så skapar vi ett behov hos kunden och kunderna blir irriterade om produkten då inte finns. Ica står ju ändå för 50 procent. Vi hoppas att kunna få Ica att ändra sig, säger hon.

Hur ska ni göra för att få in produkten hos Ica?

– Det finns bara en väg, att visa att den säljer bra där den finns. Det är upp till bevis för oss att visa att den säljer.

Vad beror det på att ni inte får sälja produkten hos Ica?

– Jag vet inte vad jag kan säga om det, det måste jag kolla av.

Hur långt hade ni kommit i den stora kampanjen?

– Det var bara planer, inget var färdigt.

Sara Hjelm är pressekreterare på Ica och hon berättar att chipsen inte tas in centralt men att de trots allt kan säljas i lokala Ica-butiker.

– Vi har gjort en bedömning att vi inte tar in den här produkten i sin helhet i dag. Det är egentligen bara det och det är ingenting som skiljer sig från de rutiner vi har i övrigt.

Estrellas reklambyrå är Start Communication och mediebyrå är Starcom.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Estrella

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev