Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Estrella lanserar fredagsmys-dödare

Publicerad: 7 Maj 2010, 07:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Chipsens marknadsledare Estrella tänker ta sig förbi jätten inom snacks – OLW. Receptet är en ny varumärkesplattform och ett purfärskt kommunikationskoncept, signerat Storåkers McCann.


För ett år sedan slog Storåkers ut DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors i en pitch om Estrellas konto. Snackstillverkaren lämnade Fältman & Malmén och gav istället McCann-byrån i uppdrag att förnya både varumärket och kommunikationen. Sedan dess har byrån fått avvakta något i väntan på att nya Estrella skulle ta form efter Krafts försäljning av bolaget 2008.

– Nu är vi ett företag som fokuserar helt och hållet på snacks och vi kan göra kommunikation som passar den svenska marknaden. I Kraft led Estrella av att snacks inte tillhörde de mest prioriterade kategorierna, säger Pia Greverius.

Den nya kommunikationen sätter smaken i första rummet och payoffen har blivit ”ovanligt gott”.

– OLW har valt att dramatisera en konsumtionssituation. Vi väljer istället att fokusera på smaken eftersom vi har haft den i fokus hela tiden och många väljer Estrella just för smaken, säger Pia Greverius.

Storåkers stora utmaning har varit att beskriva smak på ett unikt och gripande sätt, som inte skulle kännas precis som Bounty-reklamen där chokladen förflyttar skådespelaren till en söderhavsö.

– För att dramatisera smak och temat ”ovanligt gott” har vi särskilt tagit fasta på det "ovanliga" i payoffen och det faktum att god smak ofta är svårt att beskriva med ord, säger Robert Nygren, projektledare på Storåkers McCann och fortsätter:

– Vi använder smakupplevelser och metaforer för god smak med självdistans och glimten i ögat i reklamen.

På måndag är det premiär för den första reklamfilmen med det nya konceptet. Den lyfter fram Estrellas nya produktserie ringar. Ett par veckor senare kommer en film som sätter Estrellas chips i fokus. Allt kompletteras med en butikskampanj. Estrellas sajt får också en uppfräschning.

Den nya kommunikationen ska stärka varumärket och på sikt hjälpa Estrella att ta ledarskapet över hela snacks-kategorin. Till sin hjälp har Pia Greverius fått en ökad marknadsföringsbudget, jämfört med ifjol.

– Vi tänker matcha OLW i tv framöver. Vi vill verkligen sätta Estrella på kartan. Vi har alltid varit marknadsledare inom Potatischips och nu är målet är att bli den totala marknadsledaren inom snacks igen.

Kampanjfakta

Uppdragsgivare: Pia Greverius, Chris Samways, Anna Selmén och Sara Larsdotter.

Reklambyr: Storåkers med Robert Nygren (projektledare), Henric Almquist (ad), Hanna Belander och Max Piltz (copy), Therese Bohlin (planner), Mirja Hjelm (produktionsledare) och Jacob Hamilton (original).

Produktionsbolag: Camp David med Robert Jitzmark (regissör), Lolo Uggla (producent), Niclas von der Burg (offline), Edward Negussie (Telecine), Pär M Ekberg (DoP), Jonas Jäderholm (online, Stopp) och Martin Dahl (ljud, Stopp).

Mediebyrå: Starcom

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.