Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ericsson tar bort taglinen

Publicerad: 14 September 2009, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Förändringen är ett steg mot en ny varumärkesposition.


Ericsson har tagit fram en ny varumärkesposition och identitet tillsammans med den brittiska byrån Wolff Olins. Ericssons nya globala reklambyrå Lowe Brindfors har också varit med i arbetet, som startade för ett och ett halvt år sedan. I dag börjar utrullningen av ett nytt grafiskt uttryck.

– Det är en fråga om evolution och inte revolution. Vi ska bygga vidare på våra styrkor, till exempel vårt tekniska ledarskap och den globala närvaron, men även ta hänsyn till den förändrade omvärlden, säger Helena Norrman, varumärkesansvarig på Ericsson.

Ericsson får en ny logotyp och släpper den gamla taglinen ”Taking you forward” från 2003.

– Vi lägger större fokus på ”de tre korvarna” i den stiliserade bokstaven e, säger Helena Norrman.

Ericsson inför även ett nytt typsnitt, en ”färggladare färgpalett” och justerar tonläget i kommunikationen något.

– Vi är ett helt annat företag nu än vi var 2003. Då hade vi gått igenom en kris och branschen handlade om telefoni. Dagens bredband och det intelligenta samhället gör att vi har en betydligt bredare roll i dag, säger Helena Norrman.

De två logotyperna ska samexistera under den globala utrullningen i de 150 länder som Ericsson är verksam i.

– Vi är övertygade om att man bygger varumärket inifrån i ett företag som vårt som har så många anställda och få kunder. Därför jobbar vi nu hårt internt och i mötet med våra kunder. Det är först nästa år som vi fokuserar på den externa kommunikationen, säger Helena Norrman.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.