Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Eons blixtkampanj efter Malmö FF:s vinst

Publicerad: 27 Oktober 2016, 13:08
Uppdaterad: 27 Oktober 2016, 14:33

En av Malmö FF:s sponsorer, Eon, gick tidigt ut med en hyllningskampanj till lagets guldvinst i Allsvenskan. "Vi satt lite på tå igår kväll, antingen kör vi eller inte", säger Maria Rode, kampanjchef på Eon.


Ämnen i artikeln:

Eon

I går stod det klart att Malmö FF vinner Allsvenskan för tredje gången på fyra år då de gick segrande ur matchen mot Falkenberg som slutade 3-0.

Guldet hängde inte bara på matchresultatet mellan Malmö FF och Falkenberg utan avgjordes av att Elfsborg vann mot IFK Norrköping med 2-1.

Nu har Malmö FF tagit guld i Allsvenskan hela 19 gånger.

En av lagets sponsorer – Eon – var snabba med att gå ut i en hyllande kampanj för laget.

Direkt efter det att matchen blåstes av gick Eon ut på sociala medier för att hylla lagets insats. Förkortningen för Malmö FF (MFF) gjordes om till MMF (Mesta Mästarnas Förening).

Digitala stortavlor runt Malmö tändes med Eons kampanjtexten "Stort grattis MMF*!". Under grattishälsningen stod texten "Eon, obeskrivligt stolt sponsor av Malmö FF, Mesta Mästarnas Förening*"En "take-over" gjordes av Sydsvenskans webbsida och dagens efter gick även kampanj i print i Sydsvenskan.

Maria Rode, kampanjchef på Eon berättar att det var roligt för de som sponsorer att vara snabbt ute med en grattishälsning.

– Det som är roligt i det här att vi agerar när det är aktuellt. Det är ofta det som tar mycket kraft, då gäller det att förstå situationen, vara insatt i vad det är som händer. Det är också otroligt roligt att kunna tala om att vi är sponsorer på ett mer skönt, varmt och annorlunda sätt. säger Maria Rode, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi satt lite på tå igår kväll, antingen kör vi eller inte. Ska vi stoppa pressarna eller inte?

När det stod klart att Elfsborg vunnit över IFK Norrköping var det bara att köra, helt enkelt.

Idéen om kampanjen startades så sent som förra tisdagen och byråerna M&C Saatchi, Carat och Iprospect har varit med i själva kampanjarbetet.

– Med digitala medier så går det faktiskt att vara snabb och vara med i tiden. Men det kräver också att vi är på och är tillgängliga. Att vi tänker "på med joggingskorna, nu kör vi", säger hon och fortsätter:

– Jag tänkte faktiskt på kvällen att "nu är de ute och klistrar upp kampanjen på tavlorna på stan", men även det är ju digitalt idag och det gör att det går att vara snabbare.

Andra som sponsrar Malmö FF är Swedbank, Inter Sport, Sydsvenskan, Volkswagen Malmö med flera.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Eon

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.