Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Eon söker "Solfarmare"

Publicerad: 24 Maj 2016, 12:59
Uppdaterad: 24 Maj 2016, 13:44

I Eon:s nya kampanj "Solfarmarna" vill man uppmana fler att våga prova på solceller. "Intresset för solenergi har ökat otroligt mycket i Sverige, men det är få som vågat ta steget", säger Karin Rosell, marknadschef på Eon.


Ämnen i artikeln:

Eon

För att visa på hur enkelt det är att producera egen miljövänlig energi från solen, söker Eon genom en ny kampanj efter fem hushåll som vill bli "Solfarmare”.

Hushållen får solceller helt gratis, installerade och klara till ett värde på mellan 55 000 – 320 000 kronor. Det möjliggör att kunna producera egen el från solen under mer än 30 år framöver.

– Intresset för solenergi har ökat otroligt mycket i Sverige, men det är få som vågat ta steget att prova egna solceller. Inför den här kampanjen funderade vi över hur vi kunde få ut vårt budskap och faktiskt få fler att våga testa solceller och solpaneler. Det var så vi fick idén att använda oss av ambassadörer, och kalla dem för det härliga ordet ”Solfarmare”, ett begrepp vi själva hittat på, säger Karin Rosell, marknadschef på Eon, till Dagens Media.

För att hitta ”Solfarmarna” har Eon dragit igång en tävling där vem som helst kan ansöka och motivera varför man bör få vara del av satsningen. I utbyte vill Eon följa ”Solfarmarna” under ett år och ta del av deras upplevelser av att producera egen el från solen.

– I och med att vi kommer att dokumentera ”Solfarmarna” och deras resa, får vi möjlighet att bygga content tillsammans med dem, och på så vis dela med oss av hur det faktiskt fungerar i verkligheten, fortsätter Karin Rosell.

I kampanjen får publiken möta de två pionjärerna Lars och Ingegärd, som redan på 70-talet drömde om att kunna producera egen el.

– Vi hittade Lars och Ingegärd på Youtube, där de lagt upp ett eget litet klipp som visade hur bra det är med solceller. De var alltså redan solfarmare, och vi frågade dem om de ville vara med i vår reklam. Vi hittade något väldigt spännande i deras historia, paret som på 70-talet drömde om att kunna producera egen el – idag är det ju verklighet. Jag tror att det gör att vårt budskap upplevs trovärdigt och transparent. För att bli tagen på allvar med reklam idag, krävs det att man pratar om riktiga saker. Äkta och ärligt.

Eon introducerar även "Solpatrullen", ett team solcellsexperter som åker runt på hembesök, svarar på frågor och ger goda råd rörande solpaneler, utifrån respektive kunds individuella förutsättningar. Kampanjen går i egna-, förtjänade-, köpta och sociala kanaler.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Eon

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.