Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Eon i årets största kampanj

Publicerad: 15 Februari 2012, 07:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:33

Energibolaget Eon drar igång sin största kampanj för året. Temat är ”Sveriges största energisparexperiment”.


Ämnen i artikeln:

EonForsman Bodenfors

Med hjälp av 10 000 svenska hushåll ska Eon under ett år ska ta reda på hur mycket el man kan spara. De 10 000 deltagarna får en mätdosa som installeras i hemmets elskåp och som gör det möjligt att i realtid följa elförbrukningen.

Syftet med kampanjen är sprida medvetenhet och kunskap om energieffektivisering.

– Vi vill att man ska använda elen smartare. Elkonsumtion- och produktion påverkar vårt klimat och vi vill vara delaktiga i att bygga ett mer hållbart samhälle, säger Melinda Frigyesi Almström, pr-chef på Eon.

Förra året valde Eon helt bort tv. Men när man nu slår på stort så blir det även comeback i tv.

I reklamfilmen får vi se hur olika personer testar sin elförbrukning, bland annat genom att slå av och på dammsugaren.

Kampanjen går också i print och på webben. På kampanjsajten eon.se/experimentet kan besökarna följa de deltagande hushållens elförbrukning, jämföra deras elförbrukning med den egna, samt ta del av tips för att sänka sin elförbrukning.

Eon investerade förra året 98 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar. En ökning på 34 procent jämfört med 2010.

Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors. Eons mediebyrå är Carat och pr-byrå är Wenderfalck. LBI är Eons digitala byrå.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

EonForsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.