Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Enkel med tvist gav seger i Reklamcupen

Publicerad: 24 Augusti 2015, 12:10
Uppdaterad: 17 Juni 2016, 07:11

DDB Göteborg hoppade på Reklamcupen en timme innan deadline.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Årets segrare i Dagens Nyheters Reklamcupen är DDB Göteborg med Pågen som kund. Med i finalen tävlade också Garbergs Malmö och CDON.COM. Den vinnande annonsen bygger på att giffeln är den bästa delen av kanelbullen.

– Det känns otroligt roligt med vinst. I och med deltävlingarna så har det ju känts som vinst fyra gånger om, men det är extra stort idag såklart. Vi har fått jättemycket gratulationer, berättar Johan Kruse, Business Director på DDB Göteborg.

Johan Kruse tror att annonsen fungerade så bra tack vare kombinationen av enkelhet och att den har en liten tvist som gör att poägen tar ett ögonblick att fundera ut.

– Pågen har fått kommentarer från konsumenter kring just det där, att det tar någon sekund att fatta hur bra annonsen faktiskt är.

Vad trodde ni om era chansen inför tävlingen?

– Det hela var väldigt spontant från vår sida, vi hoppade på tävlingen en timme innan deadline. Vi visste att det varit många bra annonser med genom åren, men hoppades att vår idé skulle hålla. Under tävlingens gång insåg vi att den nog var bättre än vad vi själva förstod. Vi har fått spontana reaktioner från folk på twitter som uppskattar annonsen, och det är ju rätt ovanligt att folk uttrycker sig så om reklam.

Reklamcupens jury

Petter Ödeen Garbergs (ordförande)

Josefina Richards, Ingo

Joakim Blondell, Forsman & Bodenfors

Ida Backman, FEW

Daniel Vaccino, DDB

Peter Wolodarski, Dagens Nyheter

Dan Morén, Dagens Nyheter

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.