Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

En majoritet av de "reklamerade" kampanjerna fällda av RO

Publicerad: 21 Januari 2014, 12:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:51

Tre månader efter starten har Sveriges Kvinnolobby anmält ett trettiotal sexistiska annonser till RO.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

I slutet av oktober drog organisationen Sveriges Kvinnolobby igång kampanjen "Reklamera" – i syfte att stoppa sexistisk reklam. Organisationen kräver en lag mot könsdiskriminerande reklam, som redan finns i andra nordiska länder.

Privatpersoner uppmanades att "reklamera" sexistisk reklam som de stöter på i sin vardag genom att fota reklamen och mejla in till organisationen eller hashtagga den med #reklamera.

Nu, tre månader senare har Sveriges Kvinnolobby anmält ett trettiotal olika reklamkampanjer till Reklamombudsmannen.

– Det har varit ett jättestort gensvar. Vi har fått många nya följare på Facebook och Instagram och det är jättemånga som tipsar om sexistisk reklam. Vi får tips om flera nya dagligen, säger Moa Egonsson, projektledare för Reklamera.

En majoritet av den reklam som organisationen anmält har också fällts av RO.

– Det har blivit ett par avvisanden, ett gällde en restaurang som lagt ner så de kunde inte pröva den och det var någon som inte riktade sig till den svenska marknaden främst. Annars har vi fått i stort sett alla utom två fällda – en reklam från Tommy Hilfiger och en från butiken Kinoshop.

Flera annonsörer har också hört av sig efter att Sverige Kvinnolobby uppmärksammat dem på att de anmält reklamen.

– Vissa har vi fått svar från direkt. Som Bosch, som plockade ner annonsen. Sturegallerian ringde också upp oss direkt och en holländsk annonsör i Göteborg som skulle öppna en ny butik ringde tillbaka och tog ner reklamen direkt, säger Moa Egonsson.

Upplever du att er kampanj gett effekt?

– Ja det känns så, i alla fall känns det som att det mesta friades förut. Eftersom vi fått så många kampanjer fällda och eftersom vi varit med och anmält det mesta så har vi bidragit till att öka den andelen som fälls, och satt lite press på RO – vilket också var vårt mål.

Några kampanjer har stuckit ut särskilt mycket, enligt Moa Egonsson.

– En reklam som var riktigt illa, men som blev avvisad, var från en hamburgerkedja i Hornstull. Det var en kvinna som låg på ett bord i underkläder med massa mjöl på sig. Den reagerade vi på. Och så Sturegallerians reklam, den var speciell.

– En av de första vi anmälde var en bild på en skåpbil med en naken kvinna som syns bakifrån och står framåtlutad. Den tyckte vi var extrem.

Målet med "Reklamera" är framförallt att lyfta debatten om könsdiskriminerande reklam och verka kunskapsökande. Förutom att anmäla reklam till RO föreläser Sveriges Kvinnolobby på skolor.

– Pengarna för projektet tar slut om en månad men det har gått så bra och vi har fått sådan respons så vi kommer att fortsätta driva det här i den mån vi kan. Vi hoppas kunna förlänga och utveckla konceptet och utbilda mer. Kanske föreläsa på reklambyråer och informationsavdeningar hos företag.

Sveriges Kvinnolobby är en partipolitiskt obunden och ideellt verksam paraplyorganisation för svensk kvinnorörelse. Under paraplyet finns 41 medlemsorganisationer som arbetar för att stärka kvinnors position i samhället.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.