Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

En lögndetektor och 100 000 kronor i Lidls nya film

Den skånska kritikern erbjöds en stor summa pengar om han inte tyckte om Lidls sex-rättersmiddag.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 13 Maj 2015, 04:44
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:01

Ämnen i artikeln:

IngoLidl

Lidl fortsätter med att utmana sina kritiker. I den nya reklamfilmen bjuder matvarukedjan in Berra Dahlberg från Skåne. Då han på Facebook har skrivit att Lidl bara har "tyskt skit" erbjuder Lidl honom 100 000 kronor om han inte tycker att middagen de lagar till honom är god. Bakom kampanjen står Ingo.

– Målet med Lidls koncept är att övertyga fler kritiker om den höga kvaliteten på produkterna. Vi skulle ha gjort filmen med Berra oavsett om han tyckte om maten eller ej, det är en del i vår strategi att våga ta den risken, säger Caroline Forsshéll, kommunikationschef för Lidl, i ett pressmeddelande.

Efter att Berra Dahlberg hade ätit sexrättersmiddagen fick han utföra ett lögndetektortest där han fick svara på om maten var god eller inte.

– Vi vill använda riktiga kritiker och riktiga situationer, annars är det som vilken reklamkampanj som helst, säger Josefine Richards, copywriter på Ingo, i ett pressmeddelande.

Trots att Berra Dahlberg svarade att han inte tyckte om maten fick han åka hem tomhänt, eftersom svaret på testet visade att han ljög.

– Jag erkänner att jag försökte lura maskinen men vem som helst hade gjort ett försök för 100 000 kronor, säger han i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

IngoLidl

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.