Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

En av fyra i kommunikationsbranschen dricker alkohol på affärslunchen

Publicerad: 9 Juni 2016, 08:05
Uppdaterad: 9 Juni 2016, 08:11

Kommunikationsbranschen är en av de branscher där affärsluncherna har minskat som mest sedan 80-talet, visar en undersökning från Bookatable. "Ett företag kan verkligen inte investera sina pengar på något effektivare sätt än i en affärslunch", säger näringslivshistorikern Edward Blom.


Affärsluncherna har minskat sedan guldåren på 80-talet, en trend som Bookatable vill ändra på genom deras nya kampanj ”Ta tillbaka affärslunchen”.

Enligt en undersökning som genomförts av Bokkatable går 45 procent av dagens kommunikatörer och marknadsförare på mindre affärsluncher än under 80-talet. Samtidigt säger 75 procent av de som svarat på undersökningen att en affärslunch faktiskt hjälper dem att säkra en affär. 

En av fyra dricker även alkohol under lunchen och en majoritet av kommuniaktionsbranschens affärslunchare spenderar upp till 300 kronor per måltid. 

Näringslivshistorikern Edward Blom stödjer kampanjen:

– Jag anser att affärsluncher är ett fantastiskt smörjmedel för näringslivet och personligen anser jag att det skulle göra underverk för BNP, och därmed hela vårt välstånd, om vi tillät högre avdrag för representationsmåltider istället för att ta bort dem. Ett företag kan verkligen inte investera sina pengar på något effektivare sätt än i en affärslunch, så ska något företaget betalar för få dras av är det verkligen detta, säger Edward Blom i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.