En åsna till mors dag

Frukost på sängen, åsnor och hembakade tårtor. Företagen erbjuder många olika sätt att uppvakta mor på söndag.

Som vanligt så skräddarsyr många av Sveriges företag sina kampanjer lagom till mors dag. Bland årets kampanjer syns bland annat en stark humanitär trend.

Exempelvis väljer floristen Euroflorist att skänka 10 procent av mors dags-bukettens värde till Röda Korset, Rädda Barnen eller Rosa Bandet.

Actionaid å sin tur kampanjar på sitt sedvanliga vis med sin slogan "Ge mamma en åsna". Tanken är att ge bort djur, bevattningssystem och annat användbart för att motverka fattigdom på södra halvklotet.

Läkarmissionen har i sin kampanj arbetat tillsammans med reklambyrån Jack Russel för att uppmärksamma gåvobevis för en säker förlossning för en kvinna i Kongo eller Tanzania. På kampanjsidan kan intresserade även ge bort andra produkter, som malariamedicin och välling.

Även livsmedelskedjorna och matproducenterna tar avstamp i mors dag inför helgen.

Exempelvis så anordnar Bageriföretaget Pågen tillsammans med Prime en tävling där den som skickar in det finaste minnet med sin storstadsmamma vinner ett frukostpaket till mor. Sammanlagt 150 frukostpaket delas ut i kampanjen.

Även Ica går ut i en speciell mors dag-kampanj, signerad King. I kampanjens film uppvaktar Ica-karaktärerna Ulf, Stig, Sebastian och Cindy sina mammor med veckans varor. Samtidigt lägger butiken upp tårt- och frukostrecept på sin sajt.

Även Coop, Hemköp, Lidl och Willys ger ut recept och annonserar om mors dag-presenter.

Rebecka Lindberg

Publicerad 2012-05-25 14.08Uppdaterad 2015-12-06 14.21

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: