Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Elgiganten köpte mest i juni

Publicerad: 23 Augusti 2013, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

Elgiganten är den annonsör som lade mest pengar på medier i juni, enligt Sifo reklammätningar.


Ämnen i artikeln:

ElgigantenICATele2McDonalds

Totalt köpte Elgiganten medier för 71,7 miljoner kronor brutto i juni. Det är en ökning på 16 procent jämfört med juni 2012.

Elgiganten gick efter midsommar bland annat ut i en kampanj med Douglas León, mer känd som Dogge Doggelito, i huvudrollen. Därmed gjorde den folkkära artisten comeback i Elgigantens reklam. Tidigare har han varit med i hemelektronikkedjans reklam med budskapet ”Cykel på köpet”.

Junis andra största annonsör, Ica, investerade 60,9 miljoner kronor i medier, medan trean Tele2 köpte utrymme för 43,2 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Därefter kommer McDonalds på 42 miljoner kronor och Procordia Food på 39,7 miljoner kronor brutto.

Sveriges 20 största annonsörer juni 2013

Medieinvesteringar i tusental kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Procentuell förändring jmf juni 2012.

  jun-13 Förändring ELGIGANTEN 71677 16 ICA 60850 -30 TELE2 43173 115 MC DONALDS 42041 26 PROCORDIA FOOD 39724 23 IKEA 35600 13 TELENOR 34473 0 COMVIQ 32800 81 VOLVO 31043 20 UNILEVER SVERIGE 29371 -46 VOLKSWAGEN 29238 3 L OREAL SWEDEN 28990 33 TRE 28958 9 KOOPERATIVA FÖRBUNDET 28598 -47 PROCTER & GAMBLE 28241 -8 SPENDRUPS BRYGGERI 28110 -27 ARLA FOODS 25162 16 MEDIA MARKT 25081 -36 CARLSBERG SVERIGE 25026 -33 SVENSKA SPEL 24969 -23

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ElgigantenICATele2McDonalds

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.