Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 23 Augusti 2013, 11:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37
Elgiganten är den annonsör som lade mest pengar på medier i juni, enligt Sifo reklammätningar.
Totalt köpte Elgiganten medier för 71,7 miljoner kronor brutto i juni. Det är en ökning på 16 procent jämfört med juni 2012.
Elgiganten gick efter midsommar bland annat ut i en kampanj med Douglas León, mer känd som Dogge Doggelito, i huvudrollen. Därmed gjorde den folkkära artisten comeback i Elgigantens reklam. Tidigare har han varit med i hemelektronikkedjans reklam med budskapet ”Cykel på köpet”.
Junis andra största annonsör, Ica, investerade 60,9 miljoner kronor i medier, medan trean Tele2 köpte utrymme för 43,2 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.
Därefter kommer McDonalds på 42 miljoner kronor och Procordia Food på 39,7 miljoner kronor brutto.
Medieinvesteringar i tusental kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Procentuell förändring jmf juni 2012.
jun-13 Förändring ELGIGANTEN 71677 16 ICA 60850 -30 TELE2 43173 115 MC DONALDS 42041 26 PROCORDIA FOOD 39724 23 IKEA 35600 13 TELENOR 34473 0 COMVIQ 32800 81 VOLVO 31043 20 UNILEVER SVERIGE 29371 -46 VOLKSWAGEN 29238 3 L OREAL SWEDEN 28990 33 TRE 28958 9 KOOPERATIVA FÖRBUNDET 28598 -47 PROCTER & GAMBLE 28241 -8 SPENDRUPS BRYGGERI 28110 -27 ARLA FOODS 25162 16 MEDIA MARKT 25081 -36 CARLSBERG SVERIGE 25026 -33 SVENSKA SPEL 24969 -23