Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Electrolux uppdaterar loggan

Electrolux har tagit fram en ny visuell identitet. Målet är att varumärket ska sticka ut mer.


Publicerad 2015-01-14 09:23
Uppdaterad 2015-12-06 12:16

Ämnen i artikeln:

Electrolux

Dela artikeln:

I den nya visuella identiteten ingår bland annat en uppdatering av företagets logga, som använts sedan 1962, samt nya standarder för bild- och formspråk.

– Electrolux satsar på att bli ett företag med konsumentinriktad marknadsföring i världsklass som har tydligt fokus på konsumentdriven innovation och starka varumärken. En viktig del i det arbetet är att skapa en spännande och tydlig varumärkesupplevelse, som är enhetlig i alla beröringspunkter med konsumenterna, säger MaryKay Kopf, marknadsdirektör på Electrolux, i en kommentar.

Bland annat har Electrolux bytt typsnitt i sin logga.

– Men en visuell identitet handlar om mycket mer än att bara byta logotyp och färgskala. Den representerar ett nytt sätt att se på Electrolux som varumärke, vad vi och våra produkter står för och hur vi vill uppfattas, säger MaryKay Kopf.

Förhoppningen är att den nya visuella identiteten ska öka igenkänningen för varumärket samt att det ska engagera konsumenterna.

Sedan 2012 jobbar Electrolux med DDB Stockholm. Byrån som tagit fram den nya visuella identiteten är Prophet.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.