Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Einsteins leksaker högt på agendan under Davos

Publicerad: 30 Januari 2018, 08:20
Uppdaterad: 30 Januari 2018, 08:23

Bild 1/4  Foto: Edelman Deportivo

Unilever, Lego och Ikea lanserade under Davos-veckan Real Play Coalition, med målet att prioritera spel och lek för barns lärande och utveckling. Initiativet ger människor möjlighet att leka med leksakerna som inspirerade en geni: Albert Einstein.


Ämnen i artikeln:

UnileverIkeaLego

De tre företagen kommer tillsammans med partnern National Geographic att lyfta locket på den typ av spel och lek som hjälpt till att göra Albert Einstein till ett av historiens största och mest kreativa sinnen.

Kampanjen har tagits fram tillsammans med Edeleman Deportivo och under veckan i Davos kommer Einsteins ursprungliga trälåda med byggklossar att visas upp. Deltagarna uppmanas att komma i kontakt med sitt inre barn och leka med exakta replikor av blocken. På kampanjssajten kommer även modellerna finnas tillgängliga för alla att ladda ner. 

Real Play Coalition vill ta itu med en växande kris inom spel och lek över hela världen när barn spenderar mindre och mindre tid på att leka för traditionell akademisk inlärning. Man hänvisar till forskning som visar att barn vid fem års ålder får 98 procent på test för den kreativa intelligensnivån, men vid 10 års ålder har det sjunkit till 30 procent. Och det är inte bara bristen på lek som verkar vara problemet - det är en förändrad form av lek. Forskningen visar också att de flesta av dagens barn spenderar mindre tid utomhus numera och 61 procent av barnen säger att de inte vet hur man leker utan att använda teknik.

Det här är en oroande trend, menar koalitionen, när forskning visat att spel och lek är viktigt för barns utveckling och inlärning. Lek är det mest naturliga och roliga sättet för barn att förvärva och stärka färdigheter som kommunikation, lagarbete, känslomässig intelligens, problemlösning och naturligtvis kreativitet. Att bidra till att främja dessa förmågor genom att inspirera familjer, utbildare och politiker för att skydda och prioritera lek är det främsta målet för Real Play Coalition.

Koalitionen lanserades officiellt av Unilevers vd Paul Polman, John Goodwin, Lego och Ikeas vd och koncernchef Jesper Brodin, vid veckans världsekonomiska forum i Davos. Bland koalitionens övergripande ambitioner är en uppsättning åtgärder som kommer att innefatta fokus på att öka fler spelmöjligheter inom skolor och städer, samt en undersökning av socioekonomiska effekter av spel - eller brist på dem. De uppmanar också andra politiska, företags- och akademiska ledare att gå med i att vidta åtgärder för att främja och skydda äkta spel.

På  www.openeinstein.com kan vem som helst ladda ner det 3D-printade kitet och leka med replikorna av Einsteins leksaker.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

UnileverIkeaLego

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.